Odishan alaston heimo

Odishan alaston heimo

kirjoittaja -

Intian itärannikolla sijaitseva Odisha tunnetaan hiekkarannoista, Jagannath-jumalalle omistetusta temppelistä sekä kukkuloilla asuvista alkuperäiskansoista. Niistä erikoisimpia on alaston heimo.

Teksti Yaroslava Troynich ja Ville Palonen
Kuvat Ville Palonen

On vaikeaa olla tuijottamatta ympärillä hyöriviä ihmisiä. Miten ihmeessä pitäisi käyttäytyä, kun vastaan kävelee lähes alaston nainen, joka on sonnustautunut vain helminauhoihin, kaulaa koristaviin metallivanteisiin sekä nenä- ja korvarenkaisiin? Entä kun ohi tallustelee mies, joka kantaa kauppakassien lisäksi jousipyssyä ja nuolia?

Onkadellin markkinoilla

Onkadellin markkinoita kehutaan Odishan värikkäimmiksi. Joka tiistai pikkukaupunkiin kerääntyy eksoottinen kattaus osavaltion yli kuudestakymmenestä “heimosta”.

Keskustan vallanneella torilla kaupataan kuivattuja kaloja, tuoreita vihanneksia, eläviä kanoja, värikkäitä kankaita, sekä astioita, työkaluja ja muita maaseudun kylissä elintärkeitä kapistuksia. Alkuperäiskansat eivät juurikaan käytä rahaa, joten vaihtokauppa kukoistaa: sipulinippu muuttuu porkkanoiksi, kuivattu kala kananmuniksi.

Bondat, joita kutsutaan alastomaksi heimoksi, ovat huomiota herättävä näky. Naiset ovat pukeutuneet minihameen mittaiseen lannevaatteeseen ja rinnat peittäviin kymmeniin, jopa satoihin kaulakoruihin.

Tarinan mukaan pukeutumistyyli syntyi, kun joskus aikojen alussa bonda-nainen erehtyi pilkkaamaan joessa uinutta puolialastonta neitoa. Pahaksi onneksi naku-uimari paljastui jumalatar Sitaksi. Hän langetti rangaistuksen loukkaavasta käytöksestä, ja siitä lähtien bonda-naiset ovat kulkeneet puolialasti ja hiukset lyhyiksi kynittyinä.

Kun paikalliset tuijottavat meitä häpeilemättä. Alamme ymmärtää, millaista on olla töllisteltävänä kuin jokin eksoottinen eläin.

Toripäivänä rangaistus muuttuu siunaukseksi. Bondoista on tullut Onkadellin markkinoiden päänähtävyys, ja he osaavat ottaa tilanteesta kaiken irti. Yksinkertaisten korujensa kaupittelemisen lisäksi naiset poseeraavat turistien kameroille. Jokaiselle valokuvalle neuvotellaan hinta.

Kerrankin palkkion pyytäminen valokuvasta tuntuu reilulta. Kun paikalliset tuijottavat meitä häpeilemättä, alamme ymmärtää, millaista on olla töllisteltävänä kuin jokin eksoottinen eläin.

Orissa_Intia_Palonen_2

Bondat eivät kiinnosta ainoastaan ulkonäkönsä vuoksi. Yhteisön sosiaalinen rakenne on harvinainen: bonda-perhettä hallitsee nainen, joka määrää asioista. Miehet eivät työskentele, vaan pysyvät kotona tossun alla.

Nainen valitsee aviopuolisokseen yleensä ainakin kymmenen vuotta nuoremman miehen, joka pitää vaimostaan huolta tämän vanhoilla päivillä. Toisin kuin muualla Intiassa, Odishan kukkuloilla miehen perhe maksaa myötäjäiset.

Kiljua kurpitsakupista

Kadulle pystytetyssä baarissa kaadetaan ”viiniä” kuivatuista kurpitsoista tehtyihin kuppeihin. Tilapäinen kapakka on sosiaalisen elämän keskus, paikka eri heimojen väliselle yhteydenpidolle. Kuulumiset vaihdetaan kadulla kyykyssä istuen, kotitekoista viiniä naukkaillen.

Mekin päätämme ottaa hörpyt. Puiden kukinnoista ja lehdistä valmistettu maidonvalkea juoma muistuttaa halpaa sakea. Se kaadetaan suuhun kurpitsakupin vartta pitkin. Ensikertalaisina sähellämme osan rinnuksille.

Viinin voimakkuutta ei huomaa heti. Näyttää siltä, etteivät paikallisetkaan aina arvioi annoksiensa määrää oikein. Kieliongelman lisäksi toinen syy, miksi olemme ottaneet Onkadelliin mukaan oppaan, ovat humalaiset ihmiset. Jouset, nuolet ja viini ovat riskialtis yhdistelmä.

Muutaman kupillisen tyhjennettyämme meidät onneksi hyväksytään joukkoon. Loppujen lopuksi käsimerkein kommunikointi toimii niin hyvin, että onnistumme ostamaan yhden erikoisista kurpitsakupeista matkamuistoksi.

Moottoripyöräretki Odishassa

Intia-opas

Kommentoi