5 x Sillat, jotka on ylitettävä kerran elämässä

5 x Sillat, jotka on ylitettävä kerran elämässä

kirjoittaja -
Golden Gate Bridge peittyy usein usvaan. Kuva: capnvynl, Flickr CC

Sillat voivat yhdistää ja erottaa, ja niiltä voi hypätä turmioon tai miehuuteen. Parhaimmillaan silloissa on jotakin huimaavan romanttista: ne auttavat ylittämään mahdottoman.

Golden Gate Bridge – itsemurhaajien suosikkisilta

Kuuluisa: San Franciscon majesteettinen, usein usvassa kylpevä Golden Gate Bridge houkuttelee enemmän itsemurhaajia kuin mikään muu paikka maailmassa. Keskimäärin joka toinen viikko joku kipuaa matalan suojakaiteen yli ja hyppää.

Rakentaminen: Valmistuessaan vuonna 1937 Golden Gate Bridge oli maailman pisin ketjusilta. Pituutta sillä on 2700 metriä. Pian valmistumisen jälkeen alkoi yhä jatkuva väittely siitä, pitäisikö silta suojata paremmin itsemurhaajilta.

Erikoista: 75 metrin pudotus sillalta kestää neljä sekuntia ja hyppääjä iskeytyy veteen 120 kilometrin tuntivauhdilla. Arviolta vain kaksi prosenttia hyppääjistä selviää hengissä. Monet harvoista onnekkaista ovat kertoneet tajunneensa hypyn puolivälissä, etteivät he haluakaan kuolla.

Golden Gate Bridge. Kuva: Andrew Moore, Flickr CC
Golden Gate Bridge. Kuva: Andrew Moore, Flickr CC

Matkaan: Sillan yli voi kävellä, pyöräillä tai ajaa autolla. Golden Gate Bridgeä – ja siltä avautuvia maisemia San Franciscoon ja Alcatrazin vankilasaarelle – käy vuosittain ihailemassa 10 miljoonaa turistia. Sillalta hyppääjistä on tehty dokumentti The Bridge.

Mostarin silta – marttyyri sillan muodossa

Mostarin silta rakennettiin uudelleen Bosnian sodan jälkeen. Kuva: Ebs Els, Flickr CC
Mostarin silta rakennettiin uudelleen Bosnian sodan jälkeen. Kuva: Ebs Els, Flickr CC

Kuuluisa: Silta oli 400 vuoden ajan rauhan ja monikulttuurisuuden symboli: se yhdisti toisiinsa Mostarin kaupungin katoliset ja islamilaiset puoliskot. Bosnian sodassa sillasta tuli vihan merkki, kun katoliset kroaatit pommittivat sen hajalle.

Rakentaminen: Vuonna 1566 valmistunut siro, valkoinen kaarisilta oli ottomaaniarkkitehtuurin mestariteos. Bosnian sodan jälkeen silta rakennettiin uudestaan vuosina 2001–2004 tarkasti esikuvansa mukaiseksi – kivetkin haettiin alkuperäisestä louhoksesta.

Erikoista: Mostarilaiset nuorukaiset ovat 1600-luvulta lähtien hyppineet sillalta 20 metrin korkeudesta Neretva-jokeen miehuuttaan todistaakseen. Suurin vaara ei ole pudotuksessa, vaan siinä, että vuorilta virtaava joki on keskikesälläkin jääkylmä.

Matkaan: Bosnia ja Hertsegovinassa sijaitsevaan Mostarin vanhaan kaupunkiin järjestetään päiväretkiä esimerkiksi Dubrovnikista, Kroatiasta. Ajomatkaa kertyy kaksi tuntia suuntaansa. Matkamuistoiksi sillan luona myydään koristeltuja hylsyjä.

Sydney Harbour Bridge ja maailman kuuluisin ilotulitus

Sydney Harbour Bridge. Kuva: cortezopperman, flickr CC
Sydney Harbour Bridge. Kuva: cortezopperman, flickr CC

Kuuluisa: Sydney Harbour Bridgeltä ammuttavaa uudenvuoden ilotulitusta pidetään maailman suurimpana. Taivaalle ammutaan raketteja monen miljoonan euron edestä, ja tapahtumaa seuraa televisiosta yli miljardi ihmistä.

Rakentaminen: Massiivinen kaarisilta avattiin vuonna 1932, ja Sydney Harbour Bridge sai nopeasti paikallisten suussa lempinimen Henkari. Sillan teräspalkkeja pitää kasassa kuusi miljoonaa käsin taottua jättiniittiä.

Erikoista: Siltaa maalataan jatkuvasti uudelleen, jotta se ei ruostuisi meri-ilmassa. Sydney Harbour Bridgeä maalasi elääkseen myös Paul ”Crocodile Dundee” Hogan, ennen kuin hän nousi maineeseen koomikkona.

Matkaan: Sillan huipulle pääsee kiipeämään – 134 metrin korkeuteen! BridgeClimbin järjestämä hiuksia nostattava seikkailu kestää kolme ja puoli tuntia ja maksaa noin 150 euroa.

Tower Bridge – maailman älyttömin silta?

Lontoon monikerroksisuutta: vierekkäin Tower Bridge ja The Shard. Kuva: George Rex, Flickr CC
Lontoon monikerroksisuutta: vierekkäin Tower Bridge ja The Shard. Kuva: George Rex, Flickr CC

Kuuluisa: Lontoossa Thames-joen näkymiä hallitseva Tower Bridge on maailman tunnistettavimpia maamerkkejä – tosin sen nimi usein sekoitetaan naapurisiltaan London Bridgeen. London Bridgen tornien välissä kulkee kaksi siltaa: alempaa pitkin pääsevät kulkemaan autot ja jalankulkijat, ylempää vain jalankulkijat. Alempi silta voidaan nostaa ylös laivaliikennettä varten.

Rakentaminen: Viktoriaanista uusgootiikkaa edustava silta valmistui 1894. Silta rakennettiin edistyksellisesti teräksestä, mutta se koristeltiin vanhahtavan näköiseksi muistuttamaan vieressä kohoavasta Tower of London -linnasta. Edistykselliset aikalaiset pitivät lopputulosta älyttömänä: kliseisenä ja teennäisenä. Sittemmin mieli on muuttunut; muun muassa BBC on valinnut Tower Bridgen Britannian parhaiden rakennusten joukkoon.

Tower Bridge. Kuva: Dave Straven, Flickr CC
Tower Bridge. Kuva: Dave Straven, Flickr CC

Erikoista: Sillan kahden tason välistä on lennetty kahdesti lentokoneella (vuosina 1968 ja 1973) – luvatta. Molemmilla kerroilla selvittiin onneksi ilman vahinkoja. Vuonna 1997 silta nousi keskelle sitä ylittävää presidentti Bill Clintonin seuruetta – turvamiesten kauhistukseksi.

Matkaan: Tower Bridgen yli voi kävellä ilmaiseksi. Pääsymaksua vastaan pääsee sisälle torneihin, alkuperäiseen viktoriaaniseen konehuoneeseen ja yläsillalle.

Pont du Gard – silta yli historian

 Pont du Gardin yksinkertaista, harmonista kauneutta. Kuva: Tiberio Frascari, Flickr CC

Pont du Gardin yksinkertaista, harmonista kauneutta. Kuva: Tiberio Frascari, Flickr CC

Kuuluisa: Kuinka kaunis ja vaikuttava vesiputki voikaan olla? Etelä-Ranskassa sijaitseva Pont du Gard on maailman kuuluisimpia – ja vaikuttavimpia – roomalaisajan muistoja. Vesijohdon lisäksi akvedukti toimi siltana. Gard-joen ylittävän jättimäisen ja akveduktin kaarien alla ihminen kutistuu pieneksi historian kirpuksi.

Rakentaminen: 49 metriä korkea ja 275 metriä pitkä akvedukti rakennettiin ensimmäisellä vuosisadalla. Akvedukti on osa 50 kilometriä pitkää, Nîmesiin johtavaa roomalaista vesiputkea. Maaston epätasaisuus voitettiin erilaisten imuputkien, pumpputornien ja patoaltaiden avulla. Äärimmäisessä entisaikain funktionalaisuudessaan silta onnistuu olemaan sopusuhtaisen kaunis.

Erikoista: Akvedukti oli käytössä 800-luvulle, vielä pitkään Rooman valtakunnan tuhouduttua. Lopulta kiveen kasautuneet kalkkikerrostumat tukkivat veden kulun. Siltana Pont du Gardia käytettiin vielä yli keskiajan. Turistinähtävyys siitä tuli 1700-luvulla.

Matkaan: Pont du Gard on ranskan suosituimpia nähtävyyksiä: akveduktia käy ihailemassa vuosittain yli miljoona matkailijaa. Myös ”vesjohdon” sisällä pääsee kävelemään luolamaisessa tunnelissa. Lähettyvillä Nîmesin kaupungissa on lisää ihasteltavaa roomalaisajalta, kuten maailman parhaiten säilynyt roomalainen amfiteatteri.