Lento myöhässä – miten korvausta haetaan?

Lento myöhässä – miten korvausta haetaan?

kirjoittaja -
Paratiisiranta Seychelleillä. Kuva: Upslim / Shutterstock

Lentojen myöhästyminen ja ylibuukkaus ovat harmittavia – mutta valitettavan tavallisia – tilanteita. Milloin lentoyhtiön pitää maksaa korvauksia? Mikä on vakiokorvaus, ja miten sitä haetaan?

Kun lento viivästyy, vaadi huolenpitoa

Jos lentosi viivästyy, lentoyhtiön on tarjottava sinulle huolenpitoa. Tämä vaihtelee lennon pituuden ja odotusajan mukaan. Käytännössä ”huolenpito” tarkoittaa aterioita ja virvokkeita (esimerkiksi lounasseteleitä lentokentän kahvilaan). Jos lento siirtyy seuraavaksi päiväksi, lentoyhtiön pitää järjestää hotellimajoitus sekä kuljetus hotelliin.

Huolenpidon määrä vaihtelee lentoyhtiön mukaan: isot firmat hoitavat asian usein mallikkaasti, mutta halpalentoyhtiöiden palvelu on melko vaatimatonta myös myöhästymistapauksissa. Kun minun lentoni seisoi Marrakechin lentokentällä teknisen vian vuoksi ja pääsimme lähtemään kohti Helsinkiä 1,5 tuntia myöhässä, tarjosi halpalentoyhtiö Norwegian ilmaiseksi ainoastaan kupillisen kahvia. Pyynnöistä huolimatta kolmioleipää (saatika oluttölkkiä) ei voitu tarjota ärsyyntyneille matkustajille!

Vakiokorvaus myöhästyneestä lennosta

Jos lento viivästyy ja saapuu määränpäähän vähintään kolme tuntia aikataulusta myöhässä, matkustajalla on yleensä oikeus vähintään 250 euron suuruiseen vakiokorvaukseen.

Oikeus vakiokorvaukseen koskee jokaista matkustajaa – ei ole väliä, maksoiko lentolipun työnantaja tai onko lento osa valmismatkaa. Korvaus maksetaan matkustajalle, ei lipun ostajalle.

Vakiokorvaus perustuu EU-asetukseen lentomatkustajan oikeuksista (Flight Compensation Regulation 261/2004). Se koskee kaikkia EU:n sisäisiä lentoja, kaikkia EU:sta lähteviä lentoja, sekä kaikkia  EU:sta kotoisin olevien lentoyhtiöiden lentoja.

Jos lento myöhästyy vähintään viisi tuntia, voit halutessasi peruuttaa lennon ja saada rahat takaisin.

Miten suuri on lentoyhtiöiden vakiokorvaus?

Vakiokorvauksen suuruus on 250-600 euroa. Lippujen hinta ei vaikuta vakiokorvauksen summaan. Mahdollinen korvaus määräytyy lentomatkan pituuden sekä myöhästymisen pituuden perusteella:

Lennon pituus alle 1500 km, myöhästyminen yli 3 tuntia = 250 euroa.

EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500–3500 km, myöhästyminen yli 3 tuntia = 400 euroa.

Lento EU:n ulkopuolelta (yli 3500 km), myöhästyminen 3-4 tuntia = 300 euroa.

Lento EU:n ulkopuolelta (yli 3500 km), myöhästyminen yli 4 tuntia = 600 euroa.

Saako ylibuukatusta lennosta korvausta?

Vakiokorvaus koskee myös lennon ylibuukkaamista – mutta vain siinä tapauksessa, ettet luovu paikastasi koneessa vapaaehtoisesti. Joskus lentoyhtiö yrittää suostutella ”ylimääräisiä” matkustajia jättäytymään seuraavalle lennolle tarjoamalla vakiokorvausta pienempää rahasummaa (tai pelkkää hotellimajoitusta).

Poikkeukselliset olosuhteet – ei korvausta

Jos lennon myöhästymisen aiheuttavat ”poikkeukselliset olosuhteet” (esimerkiksi lakko, terrorismi, hirmumyrsky tai tulivuorenpurkaus), lentoyhtiöllä ei ole velvollisuutta maksaa korvauksia.

Jos lento viivästyy teknisen vian vuoksi, matkustaja on lähes aina oikeutettu korvaukseen. Ikävä kyllä joskus lentoyhtiöt yrittävät määritellä teknisen vian ”lentoturvallisuuteen vaikuttavaksi piileväksi valmistusvirheeksi” tai vastaavaksi. Tällaisten tulkintaerojen vuoksi jopa kotimainen Finnair joutui vuosina 2016 ja 2017 kuluttajaviranomaisten syyniin.

Teknisiä vikoja koskevat korvaushakemukset ratkaistaan melkein aina asiakkaalle myönteisesti, joten vähänkin epäselvässä tilanteessa kannattaa hakea korvausta. Yrittänyttä ei laiteta!

Korvaus viivästymisen aiheuttamasta vahingosta

Jos lentojen myöhästyminen aiheuttaa vahinkoa, voit vaatia vanhingonkorvausta esimerkiksi käyttämättä jääneestä junalipusta (pidä kuitit ja liput tallessa). Mielipahasta ja harmistuksesta ei makseta korvauksia.

Miten vakiokorvausta haetaan?

Jos sinulta evätään lennolle pääsy, lentosi peruutetaan, lentosi lähtee yli 2 tuntia myöhässä tai saapuu lopulliseen määränpäähän selvästi myöhässä, lentoyhtiön on annettava sinulle kirjallisesti tiedot korvaus- ja avunantosäännöistä.

Hanki aluksi todistus lennon myöhästymisestä (englanniksi Flight Delay Certificate, Confirmation of Flight Delay, tai vastaava), ja pyydä lentoyhtiön edustajaa huolehtimaan oikeuksistasi. Moni lentoyhtiö hoitaa asiat mallikkaasti – etenkin päivänselvissä tapauksissa.

Jos laissa säädettyjä korvauksia ei tarjota, tee mahdollisimman pian lentoyhtiölle kirjallinen valitus, josta käyvät ilmi lennon tiedot sekä se, mihin vaatimuksesi vakiokorvauksesta perustuu.

Jos valitusten laatiminen tuntuu hankalalta, ei hätää: netissä toimii yrityksiä, jotka hakevat korvaukset puolestasi. Yksi näistä yrityksistä on AirHelp, jonka sivuilla korvaushakemuksen tiedot täytetään kätevästi suomeksi.

AirHelpin palkkio on 25% korvaussummasta. Jos korvauksia ei saada, ei AirHelp veloita palvelumaksua. AirHelpin sivuilla voit hakea korvauksia jopa kolmen viime vuoden ajalta.

AirHelpin sivuilta löytyy myös vertailu eri lentoyhtiöistä. Mittareina käytetään mm. lentojen täsmällisyyttä sekä korvaushakemusten käsittelyn sujuvuutta.

EI KOMMENTTEJA