”Jah rastafari!” – rastafarien vieraana Etiopiassa

etiopia rastafarit
Rastafarit palvovat Etiopian entistä kuningasta Haile Selassieta. Kuva: Rod Waddington, Flickr CC

Etiopia on rastafarien pyhä maa. Rastafarit palvovat messiaanaan Etiopian edesmennyttä keisaria Haile Selassieta.

Rastafariyhteisöön löytää tuoksun perusteella: marijuana tuoksuu satojen metrien päähän. Jamaicaksi kutsuttu yhteisö sijaitsee Etiopiassa Shashemenen kaupungin etelälaidalla. Portilla päivystää viisi nuorta miestä, jotka tarjoutuvat innolla oppaiksi. Kun peruskohteliaisuudet rauhasta, rakkaudesta ja yhteisymmärryksestä on saatu vaihdetuksi, lähdemme kiertämään tiluksia.

Ensin meille näytetään puu, jonka juurella Haile Selassie, tai ”hänen majesteettinsa” kuten häntä täällä kutsutaan, piti kuuluisan puheensa vuonna 1968.

”Missä minun kansani on?” Etiopian keisari kysyi. Hän oli lahjoittanut Shashemenesta viisi hehtaaria maata mustien paluumuuttoa varten, mutta vasta muutama rastafari oli saapunut.

Nyt kutsuun vastattiin. Shashemeneen muutti rastafareja ennen kaikkea Jamaikalta, mutta myös muilta Karibianmeren saarilta. Haile Selassien ympärille rakentunut uskonto rastafarismi oli syntynyt Jamaikalla 1930-luvulla.

Etiopian sekavat rastafarit

Enimmillään Etiopian Jamaican rastafariyhteisössä asui kaksituhatta ihmistä, nykyisin selvästi vähemmän. Tarkkaa lukua emme saa tietää, koska rastafarit ”eivät oikeastaan laske numeroissa”.

”Kaikki eivät enää tule Karibialta”, sanoo Abuka Mesefen, yksi oppaistamme. ”Täällä on nähty espanjalaisia, venäläisiä ja kiinalaisia rastafareja. Nyt täällä asuu myös yksi ruotsalainen nainen.”

Jasså. Mieluummin tapaisimme jonkun vanhan liiton jamaikalaisen. Sellainen löytyykin, kun talsimme King’s Highwayksi nimetyn kinttupolun päähän, kylän koululle.

Miehen haastatteleminen osoittautuu haasteelliseksi: kun kysyy, miten paikka on vuosien saatossa muuttunut, saa vastaukseksi puolen tunnin analyysin muutoksen käsitteestä.

Anthony Nevers muutti Shashameneen vuonna 1976. Hän on ammatiltaan kymppiluokan veistonopettaja. Mukava heppu, mutta haastatteleminen osoittautuu haasteelliseksi: kun kysyy, miten paikka on vuosien saatossa muuttunut, saa vastaukseksi puolen tunnin analyysin muutoksen käsitteestä.

“Jätin kaiken tämän liikkeen vuoksi.”

Neversin ajatuksenlaukkaa on vaikea seurata. Hän aloittaa Israelin kahdestatoista heimosta, jotka syntyivät Jaakobin pojista, ja paljastaa sitten, että kullakin kahdellatoista pojalla on vastineensa ruumiinosissa, ja jokaisella ihmisellä yksi ruumiinosa on hallitseva, minun tapauksessani jalat, mikä taas johtuu siitä, että olen syntynyt maaliskuussa.

”Jalat vievät sinua. Et halua olla pitkään yhdessä paikassa. Sinut on luotu kulkemaan. Olet älykäs, mutta sinussa on myös saaliinhimoinen puoli. Et epäröi tappaa, jos sinun täytyy.”

Kolmen vartin monologin jälkeen Nevers rauhoittuu sen verran, että malttaa kertoa menneisyydestään Jamaikalla. Hän on kotoisin Kingstonista, jossa asui “lähellä Trenchtownia ja Bobin taloa”. Nuorena miehenä hän työskenteli keraamikkona. Rastafarien touhut veivät kuitenkin mukanaan, ja Nevers hylkäsi työnsä: “Jätin kaiken tämän liikkeen vuoksi.”

Etiopiaan Nevers päätyi saatuaan unessa käskyn: lähde Afrikkaan opettamaan lapsia.

Rastafarien messias Haile Selassie

Millainen mies sitten oli rastafarien jumalana palvoma Haile Selassie?

Maailmalla Haile Selassien pitkä valtakausi (1930–1974) muistetaan usein keisarin näyttävistä ulkomaanmatkoista. Kotikentällä asiat sujuivat huonommin. Etiopia pysyi 1970-luvulle asti takapajuisena feodaaliyhteiskuntana, vaikka orjuus sentään lakkautettiin.

Paine vanhoillista keisaria kohtaan kasvoi 1960-luvulla, kun muut Afrikan maat saivat itsenäisyytensä. Opiskelijat osoittivat mieltään päivittäin.

Haile Selassien ollessa valtiovierailulla Brasiliassa hänen henkivartiokaartinsa yritti kaapata vallan, mutta armeija pysyi uskollisena keisarilleen ja teki kapinallisista selvää.

Vuonna 1974 upseeritkin olivat menettäneet uskonsa. Haile Selassie pidätettiin palatsissaan, sullottiin kuplavolkkarin takaluukkuun ja vietiin pois.

Keisari Haile Selassie sullottiin kuplavolkkarin takaluukkuun ja vietiin pois.

Valtaan astui kommunistinen sotilasjuntta, joka tunnettiin nimellä Derg eli ”komitea”. Se loi tiiviit suhteet Enver Hoxhan Albaniaan ja Eric Honeckerin Itä-Saksaan – ja pysyi pystyssä juuri niin kauan kuin kumppaninsa.

Dergin aikoja harva etiopialainen haluaa muistella. Haile Selassie sen sijaan on yhä arvostettu mies. Hänen partaiseen naamaansa törmää seteleissä, t-paidoissa ja ravintoloiden seinillä.

Etiopialaisille Haile Selassie ei ollut vain poliittinen vaan myös hengellinen johtaja. Hänen väitetään olevan kuningas Salomon jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. Muistattehan Lalibelassa kerrotun tarinan keisari Menelikistä, joka palasi Jerusalemista Etiopiaan liitonarkin kanssa.

Etiopiassa uskotaan yleisesti, että Menelikin jälkeen valta pysyi saman perheen käsissä 237 sukupolven ajan, aina siihen saakka, kun eräs Dergin sotilas painoi tyynyn Haile Selassien kasvoille ja tukehdutti tämän hengiltä.

Historioitsijat suhtautuvat teoriaan epäillen. Vaan eivät rastafarit. Rastafareille Haile Selassie (ristimänimeltään Ras Tafari) on itse jumaluus, tai Jeesuksen inkarnaatio, jonka ilmestyminen maan päälle ennustettiin Raamatussa.

Rastafarien oppeihin kuuluu myös ajatus mustien paluumuutosta Afrikkaan, Zioniin. Etiopiasta löytyi paikka, jossa unelma pantiin täytäntöön.

Elämää luontaistaloudessa

Kymmenkunta vuotta sitten maailmalle levisi huhu, että Bob Marleyn tuhkat aiottaisiin siirtää Shashemeneen. Reggaelegendan leski Rita Marley kannatti ajatusta. Hänen mukaansa Bob Marleyn henkinen koti oli Etiopiassa.

”En usko, että uudelleenhautaus tapahtuu koskaan”, oppaamme Abuka Mesefen sanoo. ”Se oli Bobin toive, mutta hänen hautansa on Jamaikan valtiolle tärkeä turistikohde, eivätkä he halua luopua siitä.”

Bob Marley vieraili Shashemenessa vuonna 1978. Hän nukkui teltassa Negus Simmonedsin pihalla. Simmoneds asuu yhä samassa talonmörskässä, mutta ei ole tänään juttutuulella. Hän istuu oviaukossa, kuorii keskittyneenä vihreitä papuja ja viskelee kuoret pihalle.

Jamaican rastafarit elävät pääosin luontaistaloudessa. Rahatuloja he saavat lahjoituksina. Jokaisen uuden asukkaan on annettava rahaa yhteisön käyttöön. Summaa ei paljasteta, mutta se on kuulemma huomattava.

Jokaisen uuden asukkaan on annettava rahaa yhteisön käyttöön. Myös vierailijoilta odotetaan lahjoituksia.

Myös vierailijoilta odotetaan lahjoituksia. Lähtöä tehdessämme meitä muistutetaan siitä, että itse asiassa vierailijoiden lahjoitukset ovat Jamaicalle kaikkein tärkein tulonlähde.

Summasta uhkaa syntyä riita. Opasviisikko piirittää meidät portin pielessä ja vaatii siirtymistä sisätiloihin jatkoneuvotteluihin. Kiivain kaveri ilmoittaa tulevansa hotellillemme hakemaan ”puuttuvat setelit”.

Pääsemme kuitenkin nopeasti sopuun, ja nuorukaiset myöntelevät samein silmin, että ystävyys on toki tärkeämpää kuin raha ja vielä tärkeämpää on rauha ja rakkaus ja niin pois päin.

”Jah Rastafari!” Abuka Mesefen huutaa peräämme, kun nousemme moporiksan takapenkille.

 

Varaa tarjousmatka yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös majoituksen. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi