Holokaustimuistomerkki – Berliinin vaikuttavin monumentti on matka pimeyden sydämeen

Holokaustimonumentti Berliini
Berliinin Holokaustin muistomerkki on kuin futuristinen Stonehenge.

Berliinin muistomerkeistä vaikuttavin on Holokaustimuistomerkki eli Euroopan murhattujen juutalaisten muistomerkki (Denkmal für die ermordeten Juden Europas / Holocaust-Mahnmal). Se ei syntynyt helpolla.

Monumenttia suunniteltiin ja siitä kinasteltiin 17 vuoden ajan. Ehdotukset olivat toinen toistaan kummallisempia. Yksi ehdotti jättimäistä karusellia, joka pyörittäisi junanvaunuja muistona juutalaisten kyydittämisestä. Toisen ehdotuksena oli tiilinen savupiippu, joka puskisi savua ilmaan ympäri vuorokauden muistona polttouuneista.

Toteutettavaksi valittiin lopulta Peter Eisenmanin ja Richard Serran yhteinen suunnitelma. Lopputulos on kuin avaruusajan Stonehenge.

Muistomerkki koostuu yli 2700 betonipaadesta, joiden labyrintti kattaa kokonaisen korttelin alueen. Vaan mitäköhän tästä ajatellaan, jos löydetään joskus tuhansien vuosien päästä arkeologisissa kaivauksissa?

Holokaustin klaustrofobisessa paineessa

Holokaustin muistomerkki Berliini
Ihmisyys tuntuu aluksi kutistuvan synkän muistomerkin rinnalla.

Kaukaa katsottuna muistomerkki näyttää vaatimattomammalta kuin se onkaan, pylväät matalilta. Mutta kun astuu teoksen sisään ja joutuu sen imuun, muuttuu teos fasistiseksi, ahdistavaksi pylväskäytäväksi, joka näyttää kaartuvan päälle.

On kuin ajautuisi yhä klaustrofobisempaan maailmaan – ja sellaista vaino tapaa olla, se alkaa vaatimattomin merkein, ja kun ei niihin puututa, ollaan kuin yllättäen pimeyden sydämessä.

Erityisen vaikuttava muistomerkki on pimeän laskeuduttua, kun kaukana paasikäytävien päästää hehkuu valoa pimeyteen.

Richard Serra sanoutui irti teoksesta

Kunnes sitä huomaa, että monumentti johtaa varjosta valoon.

Niin hieno kuin teos onkin, Serra sanoutui lopulta siitä irti ja vetäytyi projektista. Hän ei olisi halunnut suostua teokseen tehtyihin muokkauksiin, joita Berliinin kaupunki vaati: monumentin koon pienentämistä yli 4000 paadesta, taideteoksen alle sijoitettua infokeskusta ja keskuksen vaatimia hätäuloskäytäviä.

On helppo ymmärtää Serraa: ne rikkovat kokonaistaideteoksen – holokaustista ei ollut hätäuloskäytävää. Ja infokeskus itsessään on täysin silkkaa pilkkaa; tällainen teos selittää itsensä.

Ja tämä on paras mahdollinen monumentti: vaikuttava eikä tarjoa liian suoraa tulkintaa.

Holokaustimonumentti ei ole pelkkää synkkyyttä

Syntien tunnustaminen voi johtaa vapauteen.

Mitä paadet sitten kuvastavat? Eisenman ja Serra ovat kieltäytyneet kaikista tulkinnoista, mutta monelle teos on tuonut mieleen modernin version Prahan vanhasta juutalaisesta hautausmaasta.

Jos Holokaustin muistomerkki päällisin puolin kertookin pahuudesta, juutalaisten kansanmurhasta, löytää siitä myös positiivisen sanoman. Pohjimmiltaan se kertoo halustamme muistaa ja rohkeudesta kohdata menneisyyden synnit.

Siitä, kuinka syntien tunnustaminen on ainoa todellinen tapa saada ne anteeksi.

Saksa onkin harvoja ellei valtio, joka on todella tunnustanut ja ottanut vastuun hirveyksistään. Tämä muistomerkki on kiven muodon ottanut kunnianosoitus sille harvinaiselle teolle.

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös mökin Suomesta. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi