Esteetön Rengastie – näin kierrät Saariston rengastien esteettömästi

Köpmans Nauvo
Nauvon ihana Köpmans sopii myös estettömille matkailijoille. Kuva: Eeva Simons

Turun saariston Rengastie on tunnettu suomalainen matkakohde, mutta miten luonnistuu reitin kulkeminen autoilevalta pyörätuolin käyttäjältä? Lue meidän matkastamme!

Ystävämme suunnitteli itselleen ja vaimolleen matkan Rengastielle elokuun alkuun, ja minä puolisoni saimme liittyä mukaan. Olemme reissanneet ennenkin yhdessä, muun muassa Ahvenanmaalla ja Tanskassa. Ystäväni, kuten minäkin, liikkuu pyörätuolilla, joten hän miettii kaikki majoituspaikat ja liikkumiset sen mukaan, että pyörätuolilla pärjää.

Hän teki hienon pohjatyön ja me pääsimme mukaan ”valmismatkalle”. Harvoin pääsee mukaan matkalle, jossa kaikki on suunniteltu näin huolellisesti ja esteettömästi, joten iso kiitos ystävällemme! Lisäksi hän valitsi yöpymispaikoiksemme pieniä ihania B&B-tyyppisiä majoituksen tarjoajia lukuun ottamatta Turkua, jonne oli varattu huoneet keskustan hotelliin sen hyvän sijainnin takia.

Lähdimme liikkeelle kotoamme Vaasasta ja matkalla vietimme yhden yön Uudessakaupungissa, ihanassa Hotelli Aitanrannassa, jossa matkamme sai oikein onnistuneen alun.

Koska saavuimme Pohjanmaan suunnasta, päätimme kiertää Rengastien vastapäivään toisin kuin suurin osa muista matkalaisista. Tällöin pisimmät lauttamatkat osuvat matkan alkuun.

Ennen ensimmäistä lauttamatkaa kävimme Kustavin käsityöläiskylässä, joka on melko lähellä lauttarantaa. Suloisen metsikön siimeksessä olevaan käsityöläiskylään kuului useita rakennuksia. Päärakennus oli mäellä hankalan matkan päässä, joten jätimme sen väliin, mutta söimme lounaan kahvilassa, jonne pääsi luiskaa pitkin. Kylässä pääsi helposti yhteen pajamyymälään ja kauppaan puuralleja pitkin. Kahvilan yhteydessä on pieni inva-wc.

Ovatko Rengastien lauttamatkat esteettömiä?

Tältä näyttävät Saariston Rengastien lauttamatkat esteettömän matkailijan vinkkelistä. Kuva: Eeva Simons
Ja parhaimmillaankin tältä. Kuva: Eeva Simons

Lauttarannoissa on esteettömät bajamajat, jotka olisivat varmasti olleet tarpeen, mikäli odottamista olisi ollut enemmän. Pääsimme kuitenkin kaikkiin lauttoihin ilman ylimääräistä odottamista.

Syynä saattoi olla kiertosuuntamme tai se, että olimme liikkeellä elokuun alussa, jo hieman vilkkaimman sesongin ulkopuolella.

Lauttamatkat itsessään olivat vähän pettymys, sillä päädyimme viettämään ne kaikki autojen sisällä. Poistuminen autoista olisi ollut pyörätuolin kanssa aika hankalaa tiiviiden autorivien välissä. Muut matkaajat nousivat autoistaan ja pääsivät näkemään saaristoa.

Näkyvyys autossa istuessa oli melko lailla olematon lauttojen ja lossien korkeiden reunojen takia. Jossain lautoissa onneksi auto pääsi parkkiin pienen lautan sivulla olevan ikkuna-aukon kohdalle, joten saaristoa näki jonkin verran.

Houtskarin esteetön mökkikylä

Houtskarin esteetön mökkikylä. Kuva: Eeva Simons

Ensimmäinen yöpymispaikkamme varsinaisen Rengastien varrella oli Houtskarissa, jonne päästäksemme ylitimme pari merimatkaa lautalla ja lossilla.

Mossala Island Resort on viehko pieni mökkikylä aivan Houtskarin lauttarannan tuntumassa. Meille oli varattu kaksi esteetöntä mökkiä. Niihin meni pitkähkö luiska, joten kävelevä matkaseuralainen oli jälleen tarpeen. Mökit olivat melko pikkuruiset, mutta niissä pärjäsi hyvin pienellä pyörätuolilla liikkuen. Mökit olivat uusia ja hyvin siistejä, ja niissä oli puuta ja harmaan sävyjä tyylikkäästi yhdistelevä skandinaavinen sisustus.

Auton sai ihan mökin viereen, mikä oli hyvä, koska ulkona liikkuminen oli melko hankalaa pienikivisen sorapäällysteen takia.

Illallisen söimme Resortin ravintolassa, josta oli upea näkymät merelle ja saaristoon. Aamiaisen olisi voinut varata ravintolasta, mutta olimme päättäneet syödä mökissä ja hankkineet aamiaistarpeet jo mantereelta (mikä olikin hyvä, koska sieltä lähdettyämme emme nähneet yhtäkään kauppaa).

Korppoon kirkko ja saaristokeskus

Korppoon keskiaikaiseen kivikirkkoon pääsee sisään liuskaa pitkin. Kuva: Eeva Simons

Houtskarista matkamme jatkui kohti Nauvoa maanteitä ja vesiteitä pitkin. Korppoossa kävimme hienossa vanhassa keskiaikaisessa kivikirkossa, jonne vei näppärästi tehty luiska.

Korppoon saaristokeskus sen sijaan oli pettymys. Olisin odottanut, että siellä olisi ollut jonkinlainen pysyvä näyttely saaristolaiselämästä ja sen historiasta, mutta siellä oli vain kaksi pientä taidenäyttelyä ja pieni kahvilaravintola. Myöskään mitään varsinaista käsityöläispuotia ei ollut, vaikka sain nettisivuilta sellaisen käsityksen. Hyvä esteetön wc-tila sieltä kuitenkin löytyi.

Esteetön Nauvo

Köpmansin huoneet ovat tunnelmalliset… Kuva: Eeva Simons

Nauvossa ystävämme oli varannut meille huoneet pienestä Köpmansin B&B:stä, jossa oli neljä huonetta vierailijoita varten. Meillä oli käytössämme kaksi alakerran huonetta. Merihenkiset huoneet olivat melko isot ja rauhassa pihan puolella, ja suihkuhuonekin oli kohtalaisen iso. Sain suihkua varten lainaksi terassituolin.

Autot sai pysäköidä lähelle huoneita, mikä oli hyvä, sillä piha-alue oli päällystetty pienillä sorakivillä ja toisella puolella taloa pihassa oli nurmikkoa. Ravintolaan, jossa tarjoiltiin aamiainen, pääsi toiselta puolelta pihaa puuluiskaa pitkin.

Köpmans ravintola
…ja ruoka herkullista. Kuva: Eeva Simons

Köpmansin sijainti on loistava aivan Nauvon keskustassa ja paikasta pääsi loivaa mäkeä pitkin suoraan Nauvon vierassatamaan. Viehättävässä vierassatamassa pääsee liikkumaan hyvin pyörätuolilla, mutta kaikkiin palvelupaikkoihin ei ole esteetöntä pääsyä.

Lähellä olisi ollut kuuluisa ravintola L’Escale, joka on esteetön, mutta päätimme illastaa Köpmansissa, emmekä katuneet. Listalta löytyi jokaiselle jotain, myös hyvää kasvisruokaa.

Parainen

Nauvosta kuljimme kohti Turkua Paraisten kautta. Ennen vierailua ystäviemme luona Paraisilla pysähdyimme matkan varrella Sattmarkissa, josta saimme vinkin Köpmansin henkilökunnalta. Sattmarkin sillan pielessä on suloinen vanha kahvitorppa, pieni sisustuspuoti sekä kesäravintola Sattmark Bistro, jossa lounastimme.

Fish and Chips oli valtava annos ja siitä olisi riittänyt useammallekin! Bistroon vei jyrkkä luiska, mutta siitäkin selvittiin puolisoni avustamana. Bistron yhteydessä olisi ollut myös esteetön wc, jota emme kuitenkaan testanneet.

Sää oli sateinen, joten istuimme varjon alla Bistron terassilla ja muut paikan rakennukset jäivät katsastamatta. Myymälään ei edes olisi päässytkään.

Ystävien luona vierailun jälkeen ajoimme Turkuun.

Turku

Turun ortodoksikirkon on piirtänyt empire-arkkitehti Engels. Kuva: Eeva Simons

Saariston rengastie alkaa ja päättyy Turkuun. Suosittelenkin jäämään sinne yöksi, sillä Turussa riittää ihailtavaa moneksikin reissuksi.

Majoituimme torin reunalla olevaan Scandic Börsiin. Hotellin sijainti oli todella hyvä aivan keskustassa lähellä niin toria kuin sen toisella puolella olevaa joenrantaa. Esteettömät huoneet olivat hyvät, mutta itse wc-istuin itselleni niin hankala, etten voinut sitä käyttää. Hieman hupaisaa, sillä Scandicit ovat tunnettuja hyvästä esteettömyydestään, mutta matkallamme oli useita esteettömiä vessoja, jotka olivat minulle paljon helpompia. Ongelma ratkesi onneksi sillä, että vastaanoton läheisyydessä oli perinteinen inva-wc, jota pystyin käyttämään.

Turussa kävin tutustumassa hotellia vastapäätä sijaitsevaan Turun ortodoksiseen kirkkoon, jonne myös oli esteetön kulku. Kirkko on Engelin suunnittelema kaunis ortodoksinen empirekirkko, joita ei ole Suomessa montaa. Halusin käydä myös Turun tuomiokirkossa, mikä osoittautuikin aika hankalaksi. Kirkko on korkean mäen päällä ja mukulakivien ympäröimä. En ollut autolla liikkeellä, mitä harmittelin tuhansia epätasaisia mukulakiviä ylittäessäni.

Kirkkoon on esteetön sisäänkäynti pohjoisella puolella ja sen yhteydessä olisi ollut myös invaparkkipaikka, joten suosittelen ehdottomasti kirkkoon tutustumista siten, että autolla ajaa esteettömän sisäänkäynnin viereen. Kirkko on todellakin aivan mahtava, näkemisen arvoinen!

Voin kuvitella minkälaisen vaikutuksen valtava korkeakattoinen kirkko teki aikoinaan pimeissä savupirteissä asuviin ihmisiin!

Turussa halusimme kulkea joenrantaa pitkin. Kesäaikana oli tarjolla useita vaihtoehtoja kahviloiksi ja ravintoloiksi, koska lähes kaikilla niillä oli ulkopöydät, joihin pääsi pyörätuolilla. Useimmat sisätilat olivat vanhoissa rakennuksissa ilman (ainakaan näkyvää) esteetöntä sisäänkäyntiä. Rantakadulla oli helppo kulkea ja ihailla Aura-jokea, sen siltoja ja turkulaista elämänmenoa.

Matkamme viimeisenä iltana kävimme syömässä georgialaisessa ravintolassa Rionissa, joka oli kelausmatkan päässä hotellilta. Ravintola oli esteetön, ruoka oli erinomaista ja palvelu oli ystävällistä. Kasvisvaihtoehtoja oli useita ja tarjoilijalta sai hyvät suositukset siihen, mitä kannattaa tilata. Ilta oli onnistunut kuten koko ihana reissumme.

Millainen Saariston rengastie on esteettömälle matkailijalle?

Turun tuomiokirkko on vaikuttava muisto menneestä. Kuva: Eeva Simons

Rengastien voi siis kulkea melko lailla esteettömästi autoilevana reissaajana. Ystävämme oli löytänyt majapaikat netistä ja ollut yhteydessä niihin tarkistaakseen tarvittavia yksityiskohtia. Hän oli suunnitellut kaiken hyvin etukäteen, kuten esimerkiksi miettinyt, mihin lauttoihin pitää ehtiä ja mihin aikaan, ettei odottelua tule paljon.

Suosittelen Rengastien kulkemista näin hieman pääsesongin jälkeen ja vastapäivään, jotta ei tarvitse jonottaa lauttoihin ja kenties jopa jäädä rannalle, jos ei mahdu mukaan.

Suosittelen, että pyörätuolin kanssa reissaavalla on mukanaan kävelevää matkaseuraa, koska oikeastaan missään kohteessa en olisi selvinnyt aivan omin neuvoin. Sen lisäksi mukana kannattaa olla myös reipas annos seikkailumieltä!

Entä sitten itse Rengastie, onko se näkemisen arvoinen? Nooh, näin vaasalaisena minua ympäröi tällä seudulla myös upea saaristo, hieno luonto ja viehättävä maaseutu, joten ihan mitään poikkeuksellista en reissulla nähnyt, varsinkin kun lauttamatkoilla en autossa istuen nähnyt kovinkaan paljon.

Matkallamme emme päässeet käymään oikeastaan missään museossa, sen verran aikataulu oli tiukka. Jokainen pysähdys pyörätuolin kanssa vie hieman enemmän aikaa ja voimia kuin muilta matkustavilta, joten kovin paljon näitä pysähdyskohteita ei reissullamme ollut. Sää oli aika lailla sateinen, joten sekin rajoitti pysähtymisiä ja autosta poistumisia, mutta täysin kastuneet emme kertaakaan.

Matkan parasta antia olivatkin erinomaiset yöpymispaikat ja hyvät ravintolat ja ennen kaikkea hauska matkaseura!

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!