Hampuri – opas kanavien ja sataman kaupunkiin

Hampuri
Hampuri on siltojen, kanavien ja vanhojen satamakorttelien kaupunki.

Hampuri on Saksan toiseksi suurin kaupunki, vauras kaupan keskus ja kanavien kaupunki. Itse asiassa Hampurissa on enemmän kanavia ja siltoja kuin Amsterdamissa ja Venetsiassa yhteensä. Vauraudesta huolimatta Hampurista löytyy sopivasti myös suuren satamakaupungin rosoisuutta.

Hampurin elämänlankoina ovat mereen johtava Elbejoki ja sen sivuhaara Alster, joka vertaa keskustan halki. Elben ansiosta Hampurin satama kuuluu maailman mahtavimpiin, vaikka merelle on matkaa reilut sata kilometriä. Alster taas luo kanavineen Hampurille omaleimaisen kaupunkikuvan.

Vaurautensa ja teollisuutensa ansiosta Hampuria pommitettiin rajusti toisessa maailmansodassa, mutta sota ei onnistunut tuhoamaan Hampurin ilmettä. Kanavien ja siltojen lisäksi tiiviisti rakennetussa Hampurissa hurmaavat kaupungin vanhat, uusgoottilaiset satamavarastot, jotka ovat Unescon maailmanperintökohde.

Hampurin Reeperbahn on puolestaan maailman kuuluisimpia punaisten lyhtyjen alueita – ja tärkeimpiä Beatles-fanien pyhiinvaelluskohteita.

Tällä sivulla esitellään Hampurin nähtävyydet ja muut vinkit onnistuneelle kaupunkilomalle.

Hampurin paras nähtävyys – Speicherstadt-satamavarastot

Hampuri
Speicherstadtin varastokorttelit ja kanavat ovat Unescon maailmanperintökohde. Kuva: Meduana / Unsplash

Hampurin paras nähtävyys on vanha satama-alue, Speicherstadt eli Varastojen kaupunki, jonka 1900-luvun vaihteessa kanavien varrelle rakennetut punatiiliset satamavarastot ovat Unescon maailmanperintökohde.

Viereen, vanhan sataman paikalle, on noussut upea, uusi asuinalue HafenCity, jonka moderneja wow-rakennuksia ovat olleet suunnittelemassa muun muassa sankariarkkitehdit Rem Kolhaas ja Renzo Piano.

Alueeseen tutustuu parhaiten kanavaristeilyillä, joista monet vievät myös Hampurin satamaan.

Elbphilharmonie – wow-arkkitehtuuria Hampurissa

Elbphilharmonie
Hampurin uusi konserttitalo maksoi maltaita. Rakennukseen voi tutustua, vaikkei konsertteihin ehtisikään. Kuva: Yan Ots / Unsplash

Modernin HafenCityn rakennuksista näyttävin on mahtava konserttitalo Elbphilharmonie, joka seisoo vanhan varastorakennuksen päällä kurkottaen yli sadan metrin korkeuteen.

Voit varata kätevästi netistä Hampurin opastetut kaupunkikierrokset ja nähtävyyksien pääsyliput.

Miniatur Wunderland – pienoisrautateiden ihmemaa

Speicherstadtin historiallisiin satamakortteleihin kannattaa tutustua myös kävellen ja piipahtaa vanhassa varastorakennuksessa sijaitsevaan Miniatur Wunderlandiin, maailman suurimpaan pienoisrautateille omistettuun museoon. Tämän paikan pienoisrautatiet herättävät hämmästystä ja ihastusta niissäkin, jotka eivät alun perin uskoisi moisesta saksalaisesta puuhastelusta hullaantuvansa.

Piipahdus venähtää helposti tunnin jos toisenkin mittaiseksi, niin mahtava paikka Miniatur Wunderland on. Museossa on yli 15 kilometrin verran pienoisrautateitä, jotka vievät niin Alpeille, Amerikkaan kuin Pohjoismaihinkin.

Landungsbrücken eli St Paulin laiturit

Modernia arkkitehtuuria Landungsbrückenin laitureilla. Kuva: Christian Lue / Unsplash

Kanavaristeilyt lähtevät St Paulin laitureilta, jotka tunnetaan myös nimellä Landungsbrücken. Tämä on Hampurin entistä satama-aluetta, mutta varsinainen konttisatama on siirtynyt sittemmin joen vastarannalle, jossa kohoaa korkeiden nosturien metsä.

Alueen maamerkkinä on kaunis, vanha Landugsbrücken kellotorni ja nähtävyytenä Elbtunnel.

Elbtunnel – koe historiallinen jokitunneli

Elbtunnel
Elbtunnelin tyylikäs portaikko. Varsinainen tunneli on eleetön. Kuva: Peter Herrmann / Unsplash

Elbejoen 24 metrin syvyydessä alittava tunneli valmistui vuonna 1911. Reilut 400 metriä pitkän tunnelin rakentaminen olikin aikoinaan aikamoinen saavutus. Tunnelia tarvittiin, koska silta olisi haitannut satamaliikennettä.

Lopulta tunneli alkoi aiheuttaa vaikeuksia satamalle, koska tunnelin takia vanhaa satama-aluetta ei voitu enää ruopata entistä syvemmäksi uusimpia ja suurimpia rahtialuksia varten. Lopulta koko satama siirrettiin Elbejoen toiselle puolen. Näin vanha satama-alue vapautui, ja sille alettiin rakentaa HafenCityn kaupunginosaa.

Epäkätevän tunnelista teki sekin, että autotkin joudutaan laskemaan sinne hissillä. Järjestely on hidas, ja nykyisin tunnelin läpi ajaakin lähinnä matkailijoita. Tunnelin läpi voi myös kävellä ja pyöräillä.

Tunneli johtaa satama-alueelle, josta käsin voi ihailla Hampurin keskustaa joen vastarannalta.

Reeperbahn – Beatlesien ja Irwin Goodmanin jäljillä


St Paulin laiturien lähituntumassa on Reeperbahn, Hampurin kuuluisin – ja pahamaineisin – katu. Irwin Goodman lauloi kadun suomalaisen populaarikulttuurin kaanoniin: ”St Pauli ja Reeperbahn, sinne veri vetää uudestaan!”

Jo aiemmin 1960-luvun alkuvuosina Beatles oli soittanut Reeperbahnin räkäisillä musiikkiklubeilla ja hitsautunut niissä bändiksi, joka oli valmis valloittamaan maailman.  ”Saatoin syntyä Liverpoolissa, mutta kasvoin aikuiseksi Hampurissa”, John Lennon totesi.

Beatlesien vanhoista musiikkiluolista on edelleen pystyssä esimerkiksi Kaiserkeller. Beatleseille on omistettu myös pieni aukio, jolla on – varsin vaatimaton – Beatles-aiheinen patsasrykelmä.

Reeperbahn
Grosse Freiheit -katu Reeberbahnin kulmilla. Kuva: Michael Kucharski Unsplash

Kuuluisa on myös Reeperbahnin poliisiasema, Davidwache, joka sijaitsee Spielbudenplatzin ja Davidstraßen kulmassa. Sekä Paul McCartney että Pete Best joutuivat viettämään yön Davidwachen putkassa. Poliisiasema on näkynyt myös useissa saksalaisissa poliisisarjoissa.

Jos entisen sataman läheisyydessä sijaitseva Reeperbahn onkin siistiytynyt Beatlesin ja Irwin Goodmanin ajoista, löytää kadulta ja ympäristöstä edelleen vilskettä. On baareja, klubeja, kabareeita ja Herbertstraßella yhä myös punaisten lyhtyjen loistetta.

Käy Fischmarkt-kalatorilla sunnuntaiaamuna


Jos jatkaa joenrantaa pidemmälle, saapuu Fischmarkt-kalatorille, joka on avoinna sunnuntaiaamuisin. Kalakauppiaat pitävät kovaa ääntä kalojaan kaupatessaan ja tarjolla on monenlaista kalaherkkua. Tori on ollut paikoillaan jo satoja vuosia.

Hampurin satama

Hampurin satama
Hampurin satamakierroksella näkee niin mahtavia rahtialuksia että oikein huimaa.

Vierailu Hampurin satamassa on hieno kokemus: suurimmat, satoja metrejä pitkät rahtilaivat ovat todellisia globalisaation ajan ihmeitä, ja täällä niitä pääsee näkemään aivan vierestä.

Hampurin raatihuone

Raatihuoneen torni hallitsee kirkkojen ohella Hampurin keskustan näkymiä. Kuva: Julia Solonina / Unsplash

Hampurin varsinaisessa keskustassa nähtävyytenä on vuonna 1897 valmistunut uusrenessanssia edustava kaupungintalo, Hamburg Rathaus, jonka tornin kapea kärki kohoaa hulppeaan 112 metrin korkeuteen.

Vallattu talo Rote Flora

Ja mitä olisi kaupunkiloma Saksassa ilman vierailua vallatussa talossa? Sternschanzen alueella sijaitseva Rote Flora on Euroopan kuuluisimpia vallattuja taloja. Rote Florassa järjestetään sekä taidenäyttelyitä että konsertteja, joissa pääosassa on vaihtoehtokulttuuri.

Hampurin hotellit

Kaupunkinäkymiä Hampurissa. Kuva: Artur Tumasjan / Unsplash

Houkutteleeko ajatus asua hotellissa, jossa ovat yöpyneet kirjailijat Vladimir Nabokovista Margaret Atwoodiin ja Jonathan Franzeniin. Lapsetkin innostuvat, kun kertoo, että Hotel Wedinassa on nukkunut myös JK Rowling. Ja mikä parasta, Hotel Wedina on hintatasoltaan kohtuullinen.

Jos taas kirjallisuuden sijaan kiihottaa ajatus yöpymisestä entisessä ilotalossa, se onnistuu Hotel Villagessa, jonka sisustuksessa on säilynyt vanhaa bordellitunnelmaa.

Mainio budjettihotelli on puolestaan Superbude, jossa on edullisen majoituksen lisäksi tarjolla pelikoneita ja leffaesityksiä.

Hampurista löytyy myös Saksan paras hotelli. Sellaisena pidetään vuonna 1897 avattua Vier Jahreszeitenia, joka säilyi kuin ihmeen kaupalla toisen maailmansodan pommituksista.

Katso tarjoukset Hampurin hotelleihin.

Liikkuminen Hampurissa

Landungsbrückenin kellotornin näkee myös metrosta. Kuva: Alexander Bagno / Unsplash

Hampurin metro, Hamburger Hochbahn, on kulkenut jo vuodesta 1912. Linjoja on neljä. Suurimman osan ajasta metro kulkee nimensäkin mukaan maan pinnan päällä – jopa yläpuolella – eikä suinkaan maan alla. Linjat kohtaavat päärautatieasemalla, jolta lähtee etäämmälle useita S-Bahn-linjoja.

Kaupunkilomalla Hampurissa liikkuu kätevimmin ostamalla lipunmyyntiautomaateista Hamburg Cardin, jolla saa käyttää rajattomasti julkista liikennettä ja lisäksi alennuksia kaupungin nähtävyyksiin. Kolmen päivän kortti maksaa parikymmentä euroa.

Matka Hampuriin

Suomesta on suoria lentoja Hampuriin. Hampuri sopiikin mainiosti vaikka lyhyen viikonloppuloman kohteeksi.

Hampurin lentokenttä sijaitsee vajaan kymmenen kilometrin päässä keskustasta. Kentältä pääsee Hampurin päärautatieasemalle kätevästi junalla.

Suomesta pääsee laivalla Tramündeen, josta on Hampuriin noin tunnin matka. Samalla kannattaa tutustua Lyypekin keskiaikaiseen vanhaankaupunkiin.

Hampurin vuonna 1906 valmistunut päärautatieasema on vaikuttava näky ja Euroopan toiseksi vilkkain (Pariisin Garde du Nordin jälkeen). ICE-luotijunalla matkan Hampurin ja Berliinin välillä taittaa alle kahdessa tunnissa.

Hampuri kokemuksia

Mitä pidit Hampurista? Kerro omia kokemuksiasi ja auta lukijoitamme suunnittelemaan täydellinen Hampurin-matka.

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi