Yabyum eli pyhä yhdyntä

eroottinen patsas
Nepalilaiset pronssityöt ovat upeita. Tämä kuvaa pyhää yhdyntää, yabyumia.

Jack Kerouacin kirjassa Dharmapummit buddhalaisuuteen hurahtaneet päähenkilöt harrastavat vähän väliä jabjumia eli pyhää yhdyntää. Siis mitä?

Yabyumia kuvaavia patsaita ja maalauksia voi myös nähdä luostareissa ja museoissa eri puolilla tiibetinbuddhalaista maailmaa kuten Tiibetissä ja Bhutanissa. Erityisen vahvasti yabyum on läsnä Nepalissa, jossa monet temppelit on koristeltu pornografisin puukaiverruksin.

Myös hindulaisuuden tietyissä koulukunnissa harjoitetaan pyhää yhdyntää.

Pieni kuolema ja hetkellinen valaistuminen

Niin tiibetinbuddhalaisuuden kuin hindulaisuudenkin pyhässä yhdynnässä on kyse mies- ja naispuolisen energian yhtymisestä. Miespuolinen energia ajatellaan myötätuntona ja naispuolinen energia viisautena, joiden täytyy yhtyä, jotta voi nähdä mayan eli valheellisten harhaluulojen verhon taakse.

Harhaluuloista keskeisin on ajatus siitä, että maailma on dualistinen eli koostuu vastakkaisuuksista. On mies ja nainen, vasen ja oikea, kaunis ja ruma, pitkä ja lyhyt ja niin edelleen. Esimerkiksi tiibetinbuddhalaisuuden mukaan kaikki on kuitenkin yhtä. Niinpä meidän ihmisten miehiin ja naisiin jaettu sukupuolisuuskin on valhetta.

Tantrista seksiä harjoittavien mielestä jokainen ihminen onkin psykologisessa mielessä pohjimmiltaan sekä mies että nainen, ja ihminen on syntymästään asti epätasapainossa miehen ja naisen ruumiin erkaantumisen takia. Tämä erkaantuminen aiheuttaa meissä jännitteitä, jota yritämme hoitaa sulautumalla vastakkaiseen sukupuoleen joko seksuaalisesti tai emotionaalisesti.

Vain yhtymällä tantrisilla harjoituksilla yhdeksi – sekä fyysisesti että emotionaalisesti – voimme hetken aikaa kokea maailman ykseuden, valaistumisen tilan, jossa mielemme on puhdas ajatuksista. Ranskalaisetkin ovat tämä ymmärtäneet, kutsuvathan he orgasmia pieneksi kuolemaksi, le petit mort.

Valitettavasti tällainen valaistuminen kestää vain katoavan hetken ja on siksi pohjimmiltaan epätyydyttävää. Mutta se antaa meille kuvan siitä, millaista totaalinen valaistuminen, todellisuuden luonteen näkeminen, voi olla.

Hindujen orgiat

Hindulaisuuteen erikoistunut Asko Parpola on kirjoittanut hindujen seksuaalisista harjoituksista, jotka muistuttavat villeimmillään orgioita.

Tantrisessa hindulaisuudessa on kaksi koulukuntaa: ”oikean käden tantrismi” ja pahamaineinen ”vasemman käden tantrismi”.

Oikean käden tantrismi on yleisempää ja sovinnaisempaa ja siinä seksuaalinen jooga ajatellaan symbolistisessa ja abstraktissa muodossa, jossa epäsoveliaat riitit on korvattu hyväksyttävillä symboleilla. Esimerkiksi eläinuhrin sijaan käytetään vesimelonia ja veren sijaan punaiseksi värjättyä vettä.

Mutta vasemman käden suuntaus eli vamacara vie seksuaalisuuden aivan uusiin sfääreihin. ”Primitiivistä” hindulaisuutta edustava vasemman käden koulukunta on Intiasta lähes kadonnut, mutta sitä harjoitetaan edelleen pienissä vähemmistöryhmissä esimerkiksi Varanasin aghora-askeettien ja bengalilaisten salaseurojen parissa.

Vamacaran harjoittajat tavoittelevat universumia hallitsevia energiavirtoja esimerkiksi piiripalvonnalla (cakrapuja), jollaisia järjestetään salaisissa paikoissa, vaikkapa keskiyöllä hautausmaalla. Rituaalin aikana nautitaan ”viidestä m:stä” eli madysta (viinistä), matsyasta (kalasta), mamsasta (lihasta), mudrasta (sinetistä tai paahdetuista jyvistä) ja maithunasta (sukupuoliyhdynnästä).

Piirin keskellä saattaa olla jumalatarta edustava alaston neitsyt, ja muut naispuoliset osallistujat edustavat jumalattaren erilaisia ruumiillistumia, jotka saattavat olla sekä viettelevän kauniita että raakaa lihaa ja verta janoavia petoja.

Yhdynnän lisäksi molemminpuolinen suuseksi on tärkeää, koska sen avulla hankitaan ikuista elämää ylläpitäviä nektarinesteitä.

Pidä siemenneste sisälläsi

Tantriset seksuaaliset harjoittajat pyrkivät ensisijaisesti täydelliseen autuuteen, anandaan. Tällöin seksuaaliharjoitukset ovat joogaharjoituksen muoto, jossa seksipartnerit vaihtavat energiaa välillään.

Miehen ei kuulu kuitenkaan laueta aktin aikana, vaan pidättää siemenneste sisällään. Tähän päästään harjoittamalla miehen sulkijalihaksia, jolloin hän voi pidättää siemennesteen sisällään ja jatkaa seksuaalista joogaa pitkän aikaa ja saavuttaa useita orgasmeja.

Jack Kerouac tosin taisi unohtaa tämän puolen kirjassaan – ainakaan siihen ei missään kohtaa Dharmapummeissa viitata. Seksuaalisen jooga ymmärretäänkin usein väärin ja siksi perinteisesti sitä kuvaavat patsaat ja maalaukset on säilytetty luostarien pyhimmissä osissa, joihin on ollut pääsy vain kaikkein vihkiytyneimmillä yabyumin harjoittajilla.

Tantrisen seksin harjoittajat kun eivät pyri hedonismiin – ainakaan omasta mielestään – vaan kasvattamaan seksuaalisuuden avulla psykosomaattista energiaansa ja vahvistamaan tietoisuuttaan, kunnes harjoitukset vievät heidät lopulta lopulliseen autuuden transsendentaaliseen tilaan.

Lue lisää:

Matkailijan uskonto

Tiibetinbuddhalaisuus

Nepal-opas