Firenze – opas taiteen kaupunkiin

firenze matka
Sanotaan, ettei Firenzeä ole nähnyt, jos ei ole ihaillut kaupunkia yläilmoista auringonlaskun aikaan.

Jos maailmasta pitää nimetä yksi taiteen pääkaupunki, se on Firenze, renessanssin ajan keskus. Toscanan pääkaupungissa on arvioitu olevan neljäsosa koko maailman taideaarteista.

Ja jos Firenzen taideaarteista pitää nimetä yksi ylitse muiden, se on maailman vaikuttavin patsas, Michelangelon veistämä Daavid (kyllä, suomeksi se kirjoitetaan kahdella a:lla). Jo Daavidin takia kannattaisi matkustaa Firenzeen: tämä patsas on nähtävä kerran elämässä!

Taidekokoelmiensa ja arkkitehtuurinsa rikkaudesta Firenze saa kiittää Medicien hallitsijasukua. Kun muut Italian kaupungit kuten Venetsia ja Genova rikastuivat pääosin kaupankäynnillä, oli Firenzen vaurauden lähteenä pankkitoiminta. Medicien pyörittämä pankki oli Euroopan tärkeimpiä.

Firenzeä itsevaltiaina hallinneet medicit olivat maailmanhistorian tärkeimpiä mesenaatteja eli taiteen tukijoita. He rahoittivat suurimman osan renessanssin ajan taiteesta. Nykyrahassa Medicien lasketaan tukeneen taidetta ja arkkitehtuuria lähes puolella miljardilla eurolla.

Medicien anteliaisuudestaan nautti suurin osa renessanssin ajan taiteilijoista, tärkeimpänä kaikista Firenzessä syntynyt Michelangelo. Medicien palkkalistoilla oli myös Ruhtinas-teoksen, vallankäytön ja juonittelun merkkiteoksen, kirjoittaja Niccolo Machiavelli.

Firenze matkakohteena – varo Firenzen tautia!

italia firenze david patsas
Daavid on maailman upeimia patsaita. Davidin alkuperäisellä paikalla on jäljennös – aito patsas on suojassa museossa.

Kaupungissa on niin paljon taidetta, että Firenzen-matkalla pitää varoa Firenzen tautia, sairastumista akuuttiin kulttuuriähkyyn.

1980-luvulla italialainen psykiatri Graziella Magherini tutki yli sata tapausta, joissa matkailija oli saanut Firenzessä selittämättömiä oireita, esimerkiksi sydämentykytyksiä, huimauskohtauksia ja hallusinaatioita. Magherini tulkitsi oireiden johtuvan traumoista, jotka väkevä taidekokemus pullauttaa mieleen.

Ahdistusta voivat aiheuttaa myös Firenzen keskustan valtavat matkailijamäärät, etenkin kiinalaiset turistiryhmät.

Onneksi Firenzen historialliset kohteet eivät rajoitu vain keskustakortteleihin. Päinvastoin: kaupunkikuvan yhtenäisyys tekee Firenzestä poikkeuksellisen. Vanhojen talojen rivistöt jatkuvat kilometritolkulla jokaiseen ilmansuuntaan.

Firenzen kaduilla kulkiessaan voi kokea monta ilmaista taidekokemusta, kun vain nostaa katseensa katukiveyksestä talojen julkisivuihin tai luikahtaa porttikongista jonkun vanhan aatelispalatsin sisäpihalle.

Firenze on pullollaan pieniä salaisuuksia. Kaupunkiin saapuu joka vuosi 10 miljoonaa turistia, ja heistä arviolta 999 000 haluaa – tai ehtii – käydä vain niillä kaikkein tunnetuimmilla nähtävyyksillä.

Firenzessä ei tarvitsekaan kävellä kuin puolen kilometrin päähän Uffizin galleriasta, niin katuelämä on jo hyvinkin paikallista.

Kiinnostavimmat paikalliset korttelit löytyvät keskustasta nähden Arno-joen vastarannalta. Samaisen Arno-joen varrella on muuten Toscanan toinen kuuluisa kaupunki Pisa.

Palazzo Vecchio – medicien palatsi

firenze matkailu
Palazzo Vecchion torni on Firenzen maamerkkejä.

Firenzen sydän on keskusaukiolla Piazza della Signoria. Aukion laidalla ovat sekä Palazzo Vecchio eli Medicien hallitsijasuvun entinen päämaja sekä Loggia dei Lanzi, jonka holvikaaren alla on useita hienoja veistoksia.

Palazzo Vecchio toimii nykyisin Firenzen kaupungintalona. Linnamainen palatsi on helppo tunnistaa tornistaan, joka nousee huimaan 90 metrin korkeuteen.

Palatsin edessä on Michelangelon Daavid-patsaan jäljennös sen alkuperäisellä paikalla. Alkuperäinen patsas on nähtävillä Accademian museossa.

Holvikaarten Loggia dei Lanzi rakennettiin julkisia kokoontumisia ja seremonioita varten. Sen veistoksista kuuluisin on Benvenuto Cellinin pronssiteos Perseus, joka kuvaa antiikin sankaria pitämässä kädessään Medusan irti leikattua päätä. Medusan kuolettava katse muutti miehet kiveksi, mutta Perseus voitti hirviön käyttämällä apunaan peilimäisen sileäksi hiottua kilpeä.

Loggia dei Lanzin toinen kuuluisa patsas on Giambolognan veistämä Sabiinitarten ryöstö, jossa kolme hahmoa on kietoutunut komeasti yhteen. Veistos kuvaa roomalaista myyttiä, jossa varhaiset roomalaiset ryöstivät morsioikseen sabiinilaisia neitoja.

Palazzo Vecchion kulmalta avautuu toinen aukio, pitkä ja kapea Piazzale degli Uffizi, jota reunustaa huikea Uffizin galleria.

Uffizin galleria – Firenzen tärkein museo

Firenzen lukuisista taidemuseoista kuuluisin on Uffizin galleria, jossa on esillä Medicien keräämä mahtava taidekokoelma. Jo vuodesta 1765 museokäytössä ollut Uffizi on maailman vanhimpia taidemuseoita.

Uffizin sokkeloiset käytävät ovat täynnä kaikkien tärkeimpien renessanssimaalareiden töitä. Näistä kuuluisin on Botticellin Venuksen syntymä. Botticellille on omistettu kaikkiaan viisi huonetta.

Katso huolella myös ainakin Botticellin Madonna-maalausta, jonka edustalla runoilija Rainer Maria Rilke istui aikoinaan tuntikausia ja tunsi ”iloa, jota ei voinut verrata mihinkään muuhun iloon”.

Maalauksia on myös Michelangelolta, Rafaelilta ja Leonardo da Vincilta. Muiden muassa. Kokemaansa voi sulatella museovierailun päätteeksi Uffizin kattoterassin elegantissa kahvilassa.

Pääsylippu Uffizin galleriaan kannattaa hankkia etukäteen internetistä, jos ei halua jonottaa sisäänpääsyä tuntikaupalla.

Ponte Vecchio ja kultaseppä Cellinin uskomattomat seikkailut

Uffizin vieressä on Arno-joen ylittävistä silloista vanhin ja näyttävin, keskiajalta periytyvä Ponte Vecchio. 1300-luvulla rakennettu silta on niin täynnä kultasepänliikkeitä, ettei sitä aivan helpolla edes sillaksi tunnista.

Aivan aluksi sillalla pitivät kauppaansa teurastajat ja nahkurit, mutta metelin ja hajun takia heidät siirrettiin syrjään jo 1500-luvun lopulla.

Sillan keskellä on Benvenuto Cellinin, Firenzen kuuluisimman kultasepän, rintakuva. Isä olisi halunnut pojastaan muusikon, mutta poika halusi kultasepäksi.

Pysähdy hetkeksi ihailemaan patsasta – ja sen luota aukeavia näkymiä. Cellini eli hämmästyttävyän elämän.

Hän joutui karkoitetuksi Firenzestä, värväytyi sotilaaksi, muutti paikasta toiseen, tappoi miehen ja sai synninpäästön itseltään paavilta, vangittiin uudemman kerran – tällä kertaa väärin perustein – ja joutui piinattavaksi kuolemanselliin, selvisi murhayrityksestä, vapautettiin uudelleen, suunnitteli mitaleita, koruja ja rahoja, nautti valtavaa mainetta ja muhinoi malliensa kanssa.

Lopulta Cellini palasi kotikaupunkiinsa Firenzeen, jossa häntä pyydettiin tekemään patsas. Syntyi mestariteos Perseus, joka on esillä Palazzo Vecchion edustalla. Cellinin toinen kuuluisa mestariteos on kultainen, pienoisveistosmainen suola-astia, joka on esillä Wienin Taidehistoriallisessa museossa.

Hurjan elämänsä hän ikuisti vauhdikkaaseen elämänkertaan, josta on myöhemmin todettu: ”Toiset kultasepät ovat tehneet hienompiakin töitä, mutta Benvenuto Cellini kirjoitti elämänkerran, jolle ei ole vertaista.”

Heti sillan toiselta puolen alkaa Santo Spiriton trendikäs kaupunginosa, muttei mennä sinne vielä. Nähtävyyksiä kun riittää tälläkin puolen jokea!

Suihkulähde Il Porcellino

Via Por Santa Maria vie sillalta suoraan Il Porcellino -suihkulähteelle. ”Porsas” kuvaa villisikaa. Patsas on niin suosittu, että siitä on tehty kopioita eri puolille maailmaa ja onpa se esiintynyt myös Harry Potter -elokuvissa.

Porsaan kärsä loistaa kuin Petteri Punakuonolla. Sitä hieromalla varmistaa sen, että palaa vielä jonain päivänä Firenzeen.

Kulman takana suihkulähteeltä on Porcellino Gallery, hävyttömän romanttinen boutique-hotelli. Erinomainen valinta, jos haluaa asua aivan keskustan sydämessä (lue: vilskeessä).

Seuraavaksi onkin jo vuorossa Firenzen katedraali.

Firenzen keskustaa hallitsee mahtava katedraali

firenze matkailu
Firenzen Duomo on maailman suurimpia kirkkoja.

Firenzen katedraalin – Santa Maria del Fioren eli tuttavallisesti Duomon – mahtava kupoli ja kellotorni kohoavat korkealle kaupungin kattojen ylle. Renessanssin ajan lasketaan alkaneen siitä, kun Duomo valmistui 1400-luvulla.

Duomon kupoli nousee yli sadan metrin korkeuteen. Katedraali on koristeellinen ulkoa, mutta yllättävänkin karu sisätiloiltaan. Duomon sisälle ei välttämättä kannatakaan jonottaa. Sisätiloiltaan paljon mielenkiintoisempi on Firenzen toinen kuuluisa kirkko, Santa Groce, josta lisää tuonnempana.

Aivan Duomon vieressä on kaupungin keskeisin majapaikka, B&B Dell’Olio. Harvan majapaikan sijainti saa sadoilta kävijöiltä täydet kymmenen pistettä (ja keskiarvoksi 9,9).

Kun Via Ricasolia jatkaa eteenpäin, saapuu Accademian taidemuseoon, jonka vetonaulana on alkuperäinen Daavid-patsas.

Accademian taidemuseo ja Daavid-patsas

italia firenze david
Daavidin silmät seuraavat katsojaa.

Firenzen nähtävyyksien ehdoton kohokohta on Michelangelon vuosina 1501–1504 veistämä yli viisi metriä korkea Daavid-patsas, joka on esillä Accademian taidemuseossa, Gallerie dell’Accademiassa. Daavid on länsimaisen kuvataiteen tunnetuimpia ja eniten kopioituja töitä.

Vaikka patsas on ikoninen, on sen näkeminen luonnossa silti huikea kokemus – toisin kuin on laita monen muun kuuluisan taideteoksen kohdalla.

Daavidissa on maagista voimaa, joka on saanut monen taiteenystävän kyynelten partaalle. Kun patsasta lähtee kiertämään, katse seuraa perässä ja ilme muuttuu.

Gallerie dell’Accademia sijaitsee muutaman korttelin päässä Firenzen tuomiokirkosta pohjoiseen. Kulman takana on toinen hieno nähtävyys, Viattomien sairaala.

Lue lisää Daavid-patsaasta tai varaa etukäteen lippu Gallerie dell’Accademiaan.

Viattomien sairaala – Firenzen koskettavin nähtävyys

Firenzen koskettavimpia nähtävyyksiä on Ospedale degli Innocenti, Viattomien sairaala, maailman ensimmäinen orpokoti. Eikä täällä tarvitse pelätä ruuhkia, vaikka paikka sijaitseekin lähellä Accademian museota.

Santissima Annunziata -aukion itälaitaa reunustava rakennus oli renessanssiarkkitehtuurin suunnannäyttäjä: arkkitehti Filippo Brunelleschi oli ensimmäisiä, joka pylväitä ja päätykolmioita piirtäessään ymmärsi kunnolla geometrian päälle.

Kiinnostavinta on kuitenkin se, mitä tapahtui pylväiden ja holvikaarten takana.

Maailman ensimmäinen orpokoti avattiin helmikuussa 1445, ja jo kymmenen päivää myöhemmin nunnien hoidettavaksi jätettiin ensimmäinen asukki, tyttövauva nimeltä Agata Smeralda.

Sata vuotta myöhemmin Ospedale degli Innocentissa asui jo 2 000 orpolasta. Useimmat heistä olivat palvelustyttöjen synnyttämiä ja heti syntymän jälkeen hylkäämiä. Orpokodin ovensuuhun rakennettiin rautakalterein suljettu häkki, jonne äidit saattoivat yön pimeydessä jättää vauvansa. Nunnat poimivat ne aamulla.

Ospedale degli Innocentissa asui orpoja yli 400 vuoden ajan. Nyt siellä toimii UNICEFin lastenavun keskus sekä pieni museo, joka esittelee rakennuksen historiaa ja – tietysti – renessanssitaidetta. Lähes jokainen taulu kuvaa Neitsyt Mariaa ja pientä Jeesus-vauvaa. Ajatukset kääntyvät väkisin takaisin orpolapsiin.

Bargellon palatsi ja Firenzen kaksi muuta David-patsasta

Firenzessä on kaksi muutakin kuuluisaa David-patsasta, jotka molemmat ovat esillä Bargellon palatsissa lähellä Vecchion palatsia.

Donatello veisti oman Davidinsa 1440-luvulla, noin 60 vuotta ennen Michelangeloa. Donatellon patsas on melkein hävyttömän eroottinen. David on teoksessa viekoittelevan kaunis, alaston nuorukainen, kuin poikarakastaja, joka pitää toista jalkaansa Goljatin irti leikkaamansa pään päällä. Jos katsot tarkkaan, huomaat, kuinka Davidin varpaat uppoavat Goljatin partakarvoihin.

Teos oli monellakin tapaa merkittävä. Se oli paitsi ensimmäinen antiikin jälkeen tehty vapaasti seisova pronssipatsas, myös ensimmäinen antiikin jälkeen tehty alaston patsas.

Patsaan eroottisuutta on pohdittu. Davidilla on yllään vain pitkävartiset sandaalit ja näyttävä hattu. Asento on keimaileva. Ja silti homoseksuaalisuus oli renessanssin ajan Firenzessä kielletty – siitä oli tuomittu tuhansia miehiä.

Mitä Donatello halusi viestittää? Vai halusiko hän vain luoda jotain kaunista? Donatellon omasta seksuaalisesta suuntautumisesta ei ole varmaa tietoa.

Firenzen kolmas kuuluisa David on Verrocchion käsialaa, ja se valmistui noin 30 vuotta Donatellon patsaan jälkeen. Tämä patsas tunnetaan parhaiten yhteydestään Leonardo da Vinciin, joka oli samaan aikaan opissa Verrocchion kultasepän pajassa.

Walter Isaacsonin oivassa Leonardo da Vincin elämäkerrassa väitetään, että patsaan mallina toimi juurikin Leonardo da Vinci. Mikä onkin sitten todella mieltä kutkuttavaa: seisooko siinä edessä keimailevasti siis peräti nuori, vastikään 20 vuotta täyttänyt Leonardo, josta oli varttuva maailmanhistorian kuuluisin yleisnero?

Santa Croce – käy Michelangelon haudalla

firenze matkailu
Santa Crocen kirkkoon Firenzeen on haudattu monta renessanssin neroa.

Firenzen Duomon ohella toinen kiinnostava kirkko on Santa Croce, joka sijaitsee muutama kortteli itään Palazzo Vecchiolta.

Juuri täältä sai alkunsa käsite nimeltä Firenzen tauti. Ranskalainen Henri Beyle saapui Firenzeen syyskuisena aamuna vuonna 1811 ja lähti ensi töikseen katsomaan Santa Crocen massiivista barokkikirkkoa. Paremmin taitelijanimellä Stendhal tunnettu 28-vuotias kirjailija ei ollut tullut kaupunkiin taideturistina vaan Napoleonin valloittaja-armeijan sotilaana.

Stendhal viipyi Firenzessä vain kaksi päivää, mutta se riitti: heti ensimmäisenä aamuna Santa Crocen kirkossa hän sai omituisen kohtauksen, joka tunnetaan nykyisin Stendhalin syndroomana tai Firenzen tautina.

Stendhal katseli kirkon kattoon maalattuja freskoja sekä ihailemiensa renessanssinerojen hautamuistomerkkejä. Hänen pulssinsa kiihtyi. Hän tunsi voimakkaampaa mielenliikutusta kuin missään aiemmin, mikä oli yllättävää, sillä Stendhal ei ollut tippaakaan uskonnollinen. Lähdettyään kirkosta hän horjahteli ja pelkäsi kaatuvansa. Oli pakko istua alas sulattelemaan kokemusta.

”Olin pelkkää vapinaa kahden tunnin ajan”, hän kirjoitti päiväkirjassaan.

Santa Croceen on haudattu niin taidemaalari Michelangelo, tähtitieteilijä Galileo Galilei kuin filosofi Niccolò Macchiavellikin.

Galilei ei tosin itse olisi halunnut tulla haudatuksi kirkkoon lainkaan, sillä katolinen kirkko ei niellyt hänen väitettään siitä, että planeetat kiertävät aurinkoa. Myös Michelangelo lepää kirkossa vastoin tahtoaan. Vanhoilla päivillään hän jätti kotikaupunkinsa, kun ei enää sietänyt medicien oikkuja.

Suurmiesten haudat ja niiden päälle pystytetyt näköispatsaat löytyvät helposti päälaivan seinustoilta.

Renessanssinerojen seuraan on päässyt pari myöhemmänkin ajan kuuluisuutta: omat muistomerkkinsä ovat saaneet radion keksijä Guglielmo Marconi (1874–1937) sekä ensimmäisen ydinreaktorin kehittäjä Enrico Fermi (1901–54).

Muista myös ihailla Giotton maalaamia freskoja.

Juhannuksena Santa Crocen aukiolla pelataan erittäin väkivaltaista firenzeläistä historiallista jalkapalloa.

Sant’ Ambrogio – Firenzen viihtyisin aukio

Santa Crocen kirkon lähettyvillä on ihastuttavan monimuotoinen aukio, Sant’ Ambrogio, jolle mahtuvat kaikki: rikkaat ja köyhät, nuoret ja vanhat, koirat ja kissat.

Aukiolla kuhisee jo alkuiltapäivästä. Joku soittaa kitaraa, ja koirat telmivät vapaina. Kirkon portailla opiskelijapoika yrittää keskittyä Balzacin romaaniin, vaikka pelkää hysteerisesti ympärillään pörräävää ampiaista. Väkijoukon läpi pyöräilee arvokas vanha rouva t-paidassa, jossa on Brigitte Bardot’n kuva.

Herkuttelijoita aukiolle vetää etenkin Pierpaolon ja Sergion koju. Pierpaolo ja Sergio myyvät lampredottaa, lehmän vatsalaukkua, firenzeläisten työläisten perinneherkkua.

Myyntikärrylle on jatkuva jono. Sämpylän väliin tungettu harmaa hakkelus huuhdellaan alas mukillisella punaviiniä, joka maksaa alle euron. Mutta on aukiolla hienostuneempikin viini- ja cocktailbaari, Caffé Sant’ Ambrogio. Sen edustalla kuulumisiaan vaihtaa kaksi harmaantunutta herraa: toinen on pukeutunut kalliiseen pukuun ja pitelee kädessään paksua kuubalaista sikaria, toinen näyttää ikääntyneeltä hipiltä. Hän juo viininsä muovimukista ja käärii sätkänsä käsin.

Lähikortteleista löytyy sekä islamilainen kulttuurikeskus että juutalainen synagoga. Ja monta kivaa ravintolaa kuten La Pentola Dell’oro (Via di Mezzo 24), tunnelmallinen pikkuravintola, joka tarjoaa konstailemattomien perusannosten lisäksi myös renessanssiajan resepteillä valmistettuja ruokia, kuten jesuiittojen ohjeella valmistettua lasagnea. Pääruuat alkaen 12 euroa.

Firenzen kaupunginosat Arno-joen vastarannalla

Firenzen maine on paljon kaupunkia suurempi: Firenze on vain 360 000 asukkaan kaupunki. Ydinkeskustan lisäksi kannattaa kuljeskella kaikessa rauhassa muissakin Firenzen kaupunginosissa.

Erityisen leppoisia kujia löytää Santo Spiriton ja San Fredianon kaupunginosista, jotka sijaitsevat vierekkäin heti Arno-joen eteläpuolella. Tunnelma on paljon maanläheisempi ja paikallisempi kuin keskustakortteleissa.

Santo Spiriton nähtävyytenä on Palazzo Pitti, Firenzen suurin palatsi, jossa toimii peräti seitsemän museota. Palazzo Pitti on yksi Firenzen harvoista paikoista, jossa voi nähdä myös modernia taidetta. Puutarhasta on hieno näkymä joen yli keskustaan.

Illalla kannattaa istahtaa Piazza Santo Spiriton terasseille, jotka ovat paikallisten suosiossa. Kaupunginosassa on muitakin kivoja ravintoloista, joista lisää tuonnempana.

San Fredianosta löytää puolestaan erinomaisia majapaikkoja. Relais Il Cestellon kymmenen huonetta ovat avaria ja mukavia. Hotelli on erittäin rauhallinen, vaikka keskustan turistihulinaan on vain kymmenen minuutin kävelymatka.

Stupido Hotel taas on nimestään huolimatta kaikkea muuta kuin typerä valinta majapaikaksi. Avarien huoneiden sisustus on tyylikäs, ja korkeisiin kattoihin on maalattu freskoja.

Firenzen parhaat näköalapaikat

firenze matkailu
Arno-joki jakaa Firenzen kahtia.

Sanonta kuuluu, ettei ole nähnyt Firenzeä, jos ei ole ihaillut kaupunkia yläviistosta auringonlaskun aikaan. Arno-joen eteläpuolella on useita näköalapaikkoja, joista Piazzale Michelangiolo on kuuluisin mutta myös ruuhkaisin.

Kannattaa kivuta ylemmäs San Miniato al Monten kirkolle. Näkymä on huikea. Ilta-auringon valossa kimmeltää kattomosaiikkien punaruskea matto, josta muita korkeampina erottuvat Santa Crocen kirkon kupoli, vielä suurempi Duomo sekä Palazzo Vecchio, Medicien hallitsijasuvun päämaja.

Kun kääntää katseensa pois kaupungista, näkee kukkuloiden täplittämää toscanalaista maaseutua.

Hiljaiseksi vetää. Kukaan muukaan ei hiisku sanaakaan, vaikka paikalla on parisenkymmentä ihmistä. Kaksi nuorta tyttöä piirtää kaupungin siluettia paperille, yksi kirjoittaa runoja, suurin osa vain istuu muurinpätkällä ja ihmettelee.

Kirkon kello kumahtaa puoli kuuden merkiksi. Siinä samassa rakennuksen sisältä alkaa kuulua moniäänistä laulua. Gregoriaaninen munkkikuoro on aloittanut jokailtaisen esityksensä.

Tunnelmointia voi jatkaa San Miniato al Monten takana olevalla hautausmaalla, jolla on tuhansia hautoja. Lähes jokaista koristaa vainajan kasvoista tehty patsas.

Medicien villat ja puutarhat

Koko Firenzen vanha keskusta on Unescon maailmanperintökohde. Firenzen seudun toisen Unescon maailmanperintökohteen muodostavat Medicien kaupungin ulkopuolelle rakennuttamat huvilat. Villoja on kaikkiaan 12, puutarhoja kaksi.

Voit varata kätevästi netistä Firenzen museoiden ja nähtävyyksien pääsyliput.

Firenzen ravintolat

Firenze on hintatasoltaan yllättävänkin edullinen kaupunki, kunhan suuntaa syömään hieman syrjään ydinkeskustasta ja suosituimmilta nähtävyyksiltä. Paikallisten suosimissa ravintoloissa pääruokien hinnat alkavat kymmenestä eurosta.

Firenzessä, kuten muuallakin Italiassa, iltaelämä keskittyy ruuan ympärille. Suomalaistyylisiä juottoloita ei ole monia. Cocktaileista ja aperitiiveista paikalliset kylläkin ovat innoissaan. Nuorisopaikkoja löytyy eniten ydinkeskustasta. Varttuneempi väki ja vaihtoehtoihmiset kerääntyvät istumaan iltaa Arno-joen toiselle puolen, esimerkiksi Piazza Santo Spiriton terasseille.

Tässä muutama vinkki Firenzen ravintoloihin Santo Spiriton kaupunginosassa:

Trattoria Bordino. Perinteisiä toscanalaisia herkkuja tarjoava trattoria hiljaisella sivukujalla. Lihansyöjän kannattaa tilata tournedos alla fiamminga eli filet mignon flaamilaiseen tapaan. Jos mahassa on sen jälkeen vielä tilaa, käy valitsemassa jälkiruokasi herkkupöydältä, jonka valikoima vaihtelee päivittäin. Pääruuat alkaen 10 euroa. Osoite: Via Stracciatella 9.

Trattoria 4 Leoni. Santo Spiriton kaupunginosasta on hankala löytää huonoa ravintolaa. Varma valinta on pikkuaukiolla sijaitseva 4 Leoni, jossa myös Hollywood-tähti Anthony Hopkins tapaa illallistaa Firenzessä käydessään. Illallinen kannattaa aloittaa pecorinojuustolajitelmalla, joka tarjoillaan hunajan ja hillon kera. Pöytävaraus ehdoton. Pääruuat alkaen 12 euroa. Osoite: Piazza della Passera.

Jalkapallo Firenzessä

Firenzeläisessä historiajalkapallossa pahimmat jalkapallohuligaanit löytyvät kentältä. Kuva: Wikimedia Commons

Firenzen jalkapallojoukkue on surullisen kuuluisa ACF Fiorentina, joka tunnetaan peliesitystensä sijaan sopupeleistä.

Nykypäivän jalkapallon sijaan Firenzessä kannattaakin mieluummin käydä seuraamassa historiallista jalkapalloa, Calcio Storico Fiorentinoa, jota pelataan kahden viikon ajan alkukesästä.

Firenzeläisessä historiajalkapallossa ei sääntöjä juuri tunneta: renessanssiasuihin pukeutuneet 27-hengen joukkueet yrittävät saada pallon vastustajan maaliin keinolla millä hyvänsä: lyöminen, kuristaminen ja päällä puskeminen kuuluvat asiaan.

Lue lisää firenzeläisestä historiajalkapallosta.

Matka Firenzeen

firenze matkailu
Duomon kellotorni on Firenzen nähtävyyksiä.

Firenzessä on lentokenttä, mutta moni matkustaa kaupunkiin vilkkaamman Pisan lentokentän kautta. Pisasta on Firenzeen vajaan puolentoista tunnin junamatka.

Firenzestä on hyvät junayhteydet myös esimerkiksi Milanoon, Bolognaan, Venetsiaan ja Roomaan. Finnair lentää suoraan näistä jokaiseen.

Firenzen rautatieasema on keskustassa.

Firenzen hotellit

Firenze on sen verran pieni, ettei tarvitse asua aivan keskustan sydämessä ja silti pääsee kävellenkin joka paikkaan. Esimerkiksi San Fredianosta löytyy erinomaisia majapaikkoja. Relais Il Cestellon kymmenen huonetta ovat avaria ja mukavia. Hotelli on erittäin rauhallinen, vaikka keskustan turistihulinaan on vain kymmenen minuutin kävelymatka.

Stupido Hotel taas on nimestään huolimatta kaikkea muuta kuin typerä valinta majapaikaksi. Avarien huoneiden sisustus on tyylikäs, ja korkeisiin kattoihin on maalattu freskoja.

Mutta jos haluaa asua aivan keskustan sydämessä, on hävyttömän romanttinen boutique-hotelli Porcellino Gallery erinomainen valinta.

Aivan Duomon eli Firenzen katedraalin vieressä on kaupungin keskeisin majapaikka, B&B Dell’Olio. Harvan majapaikan sijainti saa sadoilta kävijöiltä täydet kymmenen pistettä (ja keskiarvoksi 9,9).

Hotel Bologna on puolestaan edullinen majapaikka mukavan paikallisella alueella 10 minuutin kävelymatkan päässä eläväiseltä Sant’ Ambrogion aukiolta. Ponte Vecchiolle kävelee täältäkin parissakymmenessä minuutissa.

Katso tarjoukset Firenzen hotelleihin.

Kokemuksia Firenzestä

Firenzestä kirjoitti toimittaja Ilkka Karisto.

Lue lisää Toscanan parhaista matkakohteista.

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi