Autolla Norjaan – vinkit ja kokemukset

Norjasta löytyy upeita serpentiiniteitä. Monen kilometrin mittaisessa jyrkässä alamäessä kannattaa käyttää pientä vaihdetta ja jarruttaa mahdollisuuksien mukaan moottorilla, jotta jarrupalat eivät kuumene ja kulu liikaa. Kuva: Ville Palonen

Tällä sivulla kerrotaan kokemuksia autoilusta Norjassa. Miten Norjan tietullit ja lauttamatkat maksetaan? Millaiset tullirajoitukset Norjassa on? Riittääkö Norjan autoreissulle pelkkä ajokortti, vai tarvitaanko myös auton rekisteröintiote?

Tämän artikkelin on kirjoittanut valokuvaaja Ville Palonen, joka on useiden autoreissujen aikana ajellut Pohjois-Norjan rannikon kauneimmat maisemareitit Helgelandin rannikolta Varanginvuonoon saakka. Tutuksi ovat tulleet myös Finnmarkin tuntureissa kiemurtelevat syrjäiset tieurat – kuten Altan vanha postitie – jotka vievät parhaille kalapaikoille. Viimeisin autoreissu suuntautui kesäkuussa 2022 Ruotsin kautta eteläisempään Norjaan Bergenin ja Geirangervuonon maisemiin.

Norjaan omalla autolla?

Norjan maisemista nauttii parhaiten omalla autolla ajellessa. Suurta osaa Norjan parhaista nähtävyyksistä (tai kalapaikoista) on hankalaa – tai suorastaan mahdotonta – tavoittaa julkisella liikenteellä. Ja pakkohan se on myöntää: serpentiinitien ajaminen vuorenharjanteelta kohti alhaalla odottavaa vuonon rantaa on seikkailu itsessään!

Autolomalla Norjassa ovat tylsät hetket harvassa – ellei sellaiseksi lasketa matkaa Suomen halki. Mutta onneksi valtateiltä poikkeamalla Suomestakin löytyy paljon muutakin kuin pelkkiä aakkosasemia ja peltipoliiseja. Tämän vuoksi Kerran elämässä -tiimi on tehnyt matkaoppaan Kerran elämässä Suomi – 321 kohdetta kotimaassa, jossa esitellään kotimaamme parhaat ja kiinnostavimmat nähtävyydet.

Suomi – 321 kohdetta kotimaassa

 

Autojunalla Lappiin

Sopiva kesto autoreissulle Norjaan on 1-2 viikkoa, josta Norjan puolelle kannattaa varata vähintään useampi päivä – mieluiten viikko – ja Suomen puolen ajomatkoihin loput ajasta.

Suositeltava temppu on matkustaa Suomen halki autojunalla, sillä varsinkin nykyisillä polttoaineen hinnoilla autojuna hytteineen voi tulla halvemmaksi kuin Suomen läpi ajaminen yöpymisineen. Jos junalipun ostaa todella hyvissä ajoin, useita kuukausia etukäteen, voi matka autolle ja kahdelle matkustajalle omassa hytissä maksaa alle sata euroa (edullisin hinta auto+hytti on 88 euroa). Huippusesonkina kuten syyskuun ruska-aikaan hinnat ovat tietysti korkeammat kovan kysynnän johdosta.

Jos auton ajaminen junavaunuun askarruttaa, voi lippua varatessa valita vaihtoehdoksi maksuttoman autonlastauspalvelun. Huomaa, että valintaa auton lastaajasta ei voi muuttaa jälkikäteen. Junalippuihin ei myöskään sisälly automaattisesti peruutus-/muutosturvaa, vaan se on maksullinen lisäpalvelu.

Osassa junahyttejä on oma vessa ja suihku, toisissa vain lavuaari hampaanpesua varten. Junamatka alkaa Pasilasta illalla ja saapuu pohjoisimmalle asemalle, Ylläksen lähellä olevaan Kolariin, noin klo 11 aamupäivällä. Tuhannen kilometrin matka kestää junasta riippuen noin 12-14 tuntia.

Lippua ostaessa valitaan auton korkeus, jota ei voi muuttaa jälkikäteen – edes lisämaksusta. Minun autoni vaihtui korkeampaan malliin matkaa odotellessa, ja koska en ollut raaskinut ostaa lippuihin muutosturvaa, ei auttanut kuin myydä erityisen edulliset junaliput eteenpäin. Onneksi auton ja matkustajien vaihtaminen onnistui – kunhan uudenkin ajoneuvon korkeus pysyi samana kuin lippuja varatessa. Omituisen episodista teki se, ettei matalamman ja korkeamman ajoneuvon hinnalla edes ollut eroa!

Norjaan Ruotsin kautta

Eteläisempään Norjaan matkustetaan tietysti Ruotsin halki. Autolautalla Tukholmaan ja siitä yhdessä päivässä tasaisen Ruotsin halki Norjan puolelle. Itse ajoin suoraan Heddalin sauvakirkkoa katsomaan (matka kesti noin 8 tuntia). Yöpaikaksi löytyi lähistöllä, valtatien varressa, sijannut varsin mukava Løvheim Gjestehus. Paluumatkalla Tukholmaan valitsin hieman pohjoisemman reitin Taalainmaan halki, jossa yöpaikka oli Hotel Rättvik. Paikassa on 50-luvun tunnelmaa henkivä American Diner, jonka aamiaisella tarjotaan pannukakkuja ja vaahterasiirappia.

Osaan Pohjois-Norjaakin kannattaa oikaista Ruotsin halki. Esimerkiksi Lofooteille mennessä olen yöpynyt Kemissä siistissä ja simppelissä (ja ennen kaikkea edullisessa) Aurora Motelissa ja ajanut seuraavana päivänä Kiirunan kautta Lofooteille. Matkalla kannattaa pysähtyä Abiskossa ihailemaan komeasti kuohuvia koskia.

Lue lisää: Ruotsin Lappi – Pohjois-Ruotsin parhaat matkakohteet

Kesäkuussa 2022 polttoaine Ruotsissa oli hiukan halvempaa kuin Norjassa tai Suomessa. Ruotsin hintataso vaikutti muutenkin edulliselta – ainakin Norjaan verrattuna!

Pohjois-Norjan parhaat kohteet omalla autolla

Senjan maisematie nähtynä Bergsbotnin näköalapaikalta. Kuva: Ville Palonen

Norjan teillä ei matka taitu yhtä ripeästi kuin Suomen tasaisilla ja suorilla valtateillä. Keskinopeudeksi kannattaa arvioida 60km/h, eli Norjassa 500 kilometrin matka on passeli kokonaisen päivän ajomatka. Monessa paikassa, kuten vaikkapa Senjan saarella, ajellaan vieläkin hitaammin. Hyvällä säällä kuvaustaukojakin on pidettävä tämän tästä.

Varsinkaan ensikertalaisen ei siis kannata ahnehtia, sillä koko Pohjois-Norjaa on aivan mahdotonta nähdä yhden kesäreissun (tai edes kokonaisen kesän) aikana. Ympäriinsä ajelun sijaan on parasta keskittyä yhteen selkeään alueeseen. Jos esimerkiksi Lofootit kiinnostavat, nauti lomasta siellä äläkä kiirehdi samalla reissulla myös Nordkappiin!

Oman kokemukseni perusteella parhaat kohteet autoiluun Norjassa ovat Lofoottien saaristo, Helgelandin rannikko ja muut Pohjois-Norjan upeat alueet kuten SenjaTromssan saaret ja Lyngen.

Norjan parhaiden matkakohteiden sijainnit näet kätevästi täältä: Norjan kartta.

Bensan ja dieselin hinta Norjassa

Polttoaine on Norjassa ollut vuosien ajan suunnilleen saman hintaista kuin Suomessa. Kesäkuussa 2022 litra bensaa maksoi Norjassa noin 2,4-2,7 euroa, eli oli edullisimmillaan jopa halvempaa kuin Suomessa. Matkalla Ruotsin läpi bensa maksoi ”vain” 2,3 euroa, eli tankki kannattaakin täyttää Ruotsin puolella.

Dieselin hintaero Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä on samanlainen eli joko melko pieni tai olematon.

Pohjoisessa huoltoasemien väliset matkat voivat olla pitkiä. Tankki kannattaa täyttää Suomen puolella ennen rajan ylittämistä, esimerkiksi Nuorgamissa tai Kilpisjärvellä, vaikka polttoaine onkin kalliimpaa kuin eteläisessä Suomessa.

Norjan koronarajoitukset

Norjan maahantulorajoitukset vaihtelivat koronapandemian aikaan jopa viikottain – mutta kaikki rajoitukset poistettiin helmikuussa 2022. Norjaan matkustamiseen ei enää vaadita koronatestiä, ennakkorekisteröitymistä tai rokotustodistusta.

Norjaan voi siis matkustaa aivan samalla tavalla kuin ennen koronapandemiaa. Ota mukaan vain ajokortti ja luottokortti, ja laita lappu lattiaan!

Tarvitaanko Norjan-matkalle passi?

Pohjoismaiden välillä on passivapaussopimus, joten Norjaan voi matkustaa pelkän ajokortin kanssa. Mukaan kannattaa ottaa myös kansainvälinen Kela-kortti eli eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka voi tilata ilmaiseksi Kelan verkkopalvelusta.

Tarvitaanko Norjassa käteistä?

Norjassa voi maksaa lähes joka paikassa kortilla. Käteistä rahaa saattaa tarvita kuitenkin esimerkiksi (pienempien) leirintäalueiden maksuihin, ja 10 ja 20 kruunun kolikoita leirintäalueiden ja taukopaikkojen lämpimiin suihkuihin. Tosin monen leirintäalueen vastaanottotiskiltäkin voi ostaa suihkupoletteja.

Norjan kruunuja kannattaa vaihtaa vaikka sadan euron verran hätäkassaksi jo ennen matkaa, sillä etenkin Pohjois-Norjassa pankkiautomaatteja on harvassa.

Rajanylityspaikat Norjaan

Rajanylityspaikat suoraan Norjaan ovat Kilpisjärvi, Kivilompolo (40km Enontekiöstä pohjoiseen), Karigasniemi, Utsjoki, Nuorgam, ja Näätämö.

Lofooteille matkatessa suorin reitti kulkee Tornion kautta Ruotsin Haaparantaan, Kiirunaan ja sieltä Norjan rannikolle Narvikiin. Myös Helgelandiin ajetaan Haaparannan kautta. Matkalla kannattaa pysähtyä päiväksi tai pariksi ihailemaan Pohjois-Ruotsin luonnonihmeitä.

Rajanylityspaikat ovat auki ympäri vuorokauden (Näätämö klo 9-22). Yleensä autoilijan ei tarvitse edes pysähtyä rajalla. Muista kuitenkin ajaa nopeusrajoituksen 30km/h mukaan!

Norjan tullirajoitukset

norjalainen viina nuotio
Norjalainen akvaviitti kruunaa päivän. Pullon saa halvemmalla Alkosta kuin Vinmonopoletista. Kuva: Ville Palonen

Norja ei ole EU-maa. Menomatkalla alkoholia saa viedä mukanaan: 1 litra väkeviä + 3 litraa viiniä + 2 litraa olutta. Jos viet Norjaan pelkästään olutta, mukana saa olla korkeintaan 19 tölkkiä (6,5 litraa). Kyllä, luit oikein! Lohdutuksen sana janoisille kalamiehille: Norjan supermarketeissa olut ei ole juuri kalliimpaa kuin Suomessa, ja valikoima on erinomainen.

Eräs mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Norjaan ei saa viedä perunoita. Onneksi niitä saa sentään ostaa kaupasta!

Paluumatkalla kalamiesten kannattaa muistaa, että vuoden 2021 alusta lähtien merikaloja (turska, seiti, pallas jne) on saanut viedä ulos Norjasta ainoastaan, mikäli on kalastanut rekisteröidyn kalastusoperaattorin kanssa (eli esimerkiksi vuokrannut veneen rekisteröidystä majapaikasta). Tullia varten tarvitaan rekisteröidyn kalastusoperaattorin leimaama kirjallinen todistus, jonka kanssa merikalojen fileitä saa viedä korkeintaan 18 kiloa kahdesti vuodessa.

Sakko kalasaaliin salakuljettamisesta on 800 euroa + 20 euroa per kilo. Eli kymmenen kiloa rannalta omin päin virvelöityä seitiä voi maksaa jopa tuhat euroa, siis satasen kilo – on siinä kalapihvillä hintaa! Parasta siis nauttia kala-ateriat Norjan puolella.

Suomalainen ajokortti Norjassa

Suomalainen ajokortti kelpaa Norjassa ja kaikissa muissakin Pohjoismaissa.

Autoilijan vakuutukset Norjassa

Norjassa autoillessa riittää sama (pakollinen) liikennevakuutus kuin Suomessa. Norjaan ei tarvita vakuutusyhtiöstä saatavaa ”green cardia” (kuten muihin EU:n ulkopuolisiin maihin).

Jos kuitenkin haluat ottaa mukaan Green Cardin, sen voi tulostaa ilmaiseksi vakuutusyhtiön nettipalvelusta.

Paperinen rekisteröintitodistus mukaan

Suomessa ei ole käytetty paperista auton rekisteröintitodistusta vuosiin, mutta periaatteessa sellainen pitäisi olla mukana Norjassa, jotta voi tarvittaessa todistaa ajoneuvon omistajuuden. Rekisteröintitodistuksen teknisen osan saa katsastusasemalta tai sen voi tilata Trafin nettipalvelusta.

Minulta ei ole ikinä kysytty rekisteröintitodistusta, mutta siitä lienee hyötyä vaikkapa kolarin tai muun onnettomuuden selvittelyssä.

Auton hajoaminen Norjassa

Jos auto hajoaa Norjassa ja tarvit hinauspalvelua, älä huolestu: Norjan tiepalvelu NAF (puh. 08 505 / 24h) auttaa samalla tavoin kuin Autoliiton tiepalvelu Suomessa. Apu tosin maksaa vähintään tuplasti kotimaahan verrattuna, mutta korvausta kannattaa kysellä vakuutusyhtiöstä: ainakin oma vakuutukseni korvasi renkaan hajoamisesta Norjassa aiheutuneet hinaus- ja korjauskulut.

Heijastinliivi on auton pakollinen varuste Norjassa.

Kolarin ajaminen Norjassa

Norjassa kotieläimet – vuohet, lampaat, lehmät ja porot – laiduntavat pienempien teiden varsilla. Kuva: Ville Palonen

Jos kyseessä on pienempi kolhu ja syyllinen on selvillä, kuljettajat voivat laatia paperit keskenään kuten Suomessakin: vaihda nimi- ja osoitetiedot, sekä tiedot vakuutusyhtiöstä.

Jos vaurioita on enemmän (tai henkilövahinkoja), soita aina poliisit paikalle. Myös kolarista villieläimen (tai poron taikka lampaan) kanssa on ilmoitettava poliisille.

Norjassa poliisin hätänumero on sama kuin Suomessa: 112. Ambulanssin hätänumero on 113 ja palokunnan 110.

Norjan promilleraja

Norjan promilleraja on 0,2 (Suomessa 0,5).

Jos ajat kolarin, älä nauti alkoholia ainakaan kuuteen tuntiin – poliisi voi määrätä onnettomuuden osapuolet verikokeeseen.

Ylinopeussakot Norjassa

norja poroaita
Linnunpelätin pitää porot poissa sillalta. Finnmark, Norja. Kuva: Ville Palonen

Pienistäkin ylinopeuksista (5km/h) saatetaan sakottaa. Suomalaisittain sakot ovat korkeita – ylinopeussakko voi helposti olla 500-600 euroa.

Norjan nopeusrajoitukset ovat matalia hyvästä syystä: Norjan tiet ovat mutkaisia (ja välillä kapeita), tunneleita ja siltoja riittää, ja sääolosuhteet asettavat omat rajoituksensa. Varaa siis tarpeeksi aikaa ja nauti rauhassa maisemista!

Pohjois-Norjassakin on nopeuskameroita, vaikka ei läheskään yhtä tiheässä kuin etelässä. Viimeisimmällä reissulla pari kameraa vilkutteli minulle punaista valoa, vaikka ajoin varmasti rajoitusten mukaan. Asiaa tutkittuani selvisi, että punainen valo on merkkinä poliiseille siitä, että kameran muisti olisi täynnä tai siinä olisi jotain muuta vikaa – jos kyseessä on ylinopeus, kamera räpsähtää kuten Suomessakin eli sen kyllä huomaa!

Pysäköintimaksut Norjassa

Monessa kaupungissa pysäköinnin voi maksaa helposti EasyPark-sovelluksen kautta. Pysäköintiautomaatit kelpuuttavat myös pankki-/luottokortin.

Suuremmissa kaupungeissa yöpyessä kannattaa hotellia valitessa tarkistaa, tarjoaako majapaikka myös pysäköintiä. Bergenissä maksoin hotellin vieressä olevan parkkihallin pysäköinnistä 20 euroa vuorokaudesta. Kaupunkien keskustapysäköintien tuntihinnat ovat muutaman euron luokkaa.

Norjan tietullit

norja silta tunneli
Silta ja tunneli Senjan saarella. Kuva: Ville Palonen

Norjassa on tietulleja, jotka koskevat tietysti myös ulkomaalaisia. Tietulleja varten ei ole pakollista rekisteröityä mitenkään etukäteen, vaan lasku tulee rekisterinumeron perusteella. Automaattikamera nappaa ohi ajavasta autosta kuvan, ja lasku saapuu postissa monen kuukauden viiveellä.

Minulle saapui lasku Saltenin tietulleista kolme ja puoli kuukautta matkan jälkeen. Samalla laskulla oli noin kymmenen erillistä tietullimaksua, ja yhteishintaa koko komeudelle kertyi kolmisenkymmentä euroa.

Jos haluaa laskun nopeammin ja suoraan omaan sähköpostiin (tai automaattisen veloituksen luottokortilta), voi rekisteröityä ennen matkaa (tai heti matkan jälkeen) Epass24-järjestelmään, joka vastaa Norjan ja Ruotsin tiemaksujen maksuilmoituksista.

Tavallinen tietullimaksu on 2-8 euroa. Eteläisemmässä Norjassa on tietulleja erityisesti suurten kaupunkien ympärillä. Tähän mennessä suurin yksittäinen tietullimaksu, johon itse olen törmännyt, oli 14 euroa. No, olihan Stavangerin ja Preikestolenin välisellä tunnelilla pituuttakin huimat 14,4 kilometriä!

Pohjoisessa – esimerkiksi Lofooteilla ja Finnmarkissa – tietulleihin ei törmää (tosin Narvikissa on yksi tietulli, ja Tromssan eteläpuolella toinen).

Lautat ja lossit Norjassa

norja autolautta
Helgelandskysten-reitillä on kuusi lauttamatkaa. Kuva: Ville Palonen

Norja on tunnelien ja siltojen maa, mutta leveämmät vuonot ylitetään lauttojen kyydissä – rantaa pitkin ajaminen on usein paljon hitaampaa, ja jopa kalliimpaa. Norjasta löytyy yli sata yleisen tien lauttayhteyttä.

Yleensä etukäteisvarauksia ei tarvitse tehdä: parhaimmillaan laivavuoroja voi olla puolen tunnin välein. Monissa lautoissa etukäteen varaaminen ei ole edes mahdollista, vaan suosituimmilla yhteyksillä kannattaa saapua jonon jatkoksi jo hyvissä ajoin. Minulle kävi Senjan ja Lofoottien välisellä lautalla niin, että kun saavuin satamaan puoli tuntia ennen lautan lähtöä, en mahtunutkaan kyytiin. Ei auttanut kuin odottaa seuraavaa lauttaa kokonaiset neljä tuntia.

Lippu maksetaan lauttaan jonottaessa (kortilla, lähimaksu) jonoja kiertävälle rahastajalle, tai vasta lauttaan ajamisen jälkeen (kortti/käteinen). Nykyään monissa lautoissa automaattikamerat kuvaavat autojen rekisterinumerot, ja lasku saapuu myöhemmin postissa – aivan kuten tietulleissakin. Kätevää!

Autolautan hinta riippuu reitin pituudesta ja auton matkustajien määrästä. Lyhyt lauttamatka vuonon yli maksaa tyypillisesti kruunuissa 10-20 euroa, ja vajaan kahden tunnin matka Senjalta Lofooteille maksaa kahdelta hengeltä yhteensä 60-70 euroa. Asuntoautolle hinta on korkeampi kuin normaalin kokoiselle henkilöautolle.

Hurtigruten-laivaan oman auton kanssa

hurtigruten laiva
Hurtigruten-reitin laivoihin pääsee auton kanssa. Kuva: Ville Palonen

Hurtigruten on legendaarinen laivareitti, jolla voi risteillä viikon verran tai nousta alukseen ainoastaan muutaman pysäkinvälin ajaksi. Autoilijalla hyvä uutinen on, että Hurtigruten-aluksiin pääsee myös auton kanssa – kunhan kyseessä on normaalikokoinen henkilöauto. Asuntoautot tai peräkärryt eivät Hurtigruten-aluksiin mahdu.

Itse olen matkustanut Hurtigrutenilla auton kanssa Lofooteilta Senjalle (Finnsnes). Matka kesti juuri sopivasti yöttömän yön yli, eli parin viikon autoreissun keskelle osui keskiyön auringon ihailu Trollfjorden-vuonossa ja sen jälkeen puhtaissa valkeissa lakanoissa nukkuminen. Luksusta!

Lue lisää: Hurtigruten – maailman kaunein risteily

Norjan sää ja luonnonolot

Kesäkuussa kilometrin korkeudella olevan vuoristojärven maisema oli vielä osittain lumen peitossa. Tie oli sentään sula ja kuiva. Kuva: Ville Palonen

Norjan arvaamaton sää saattaa hidastaa matkantekoa sekä kesällä että talvella. Lumimyrsky tai tulviva joki voi katkaista maantien, kivivyöry sulkea tunnelin, ja kova tuuli estää sillan ylittämisen. Autoilijan kannattaa siis varata mukaan evästä ja lämmintä vaatetta.

Kesällä taas matkaa voivat viivästyttää tietyöt ja tunneleiden huoltaminen. Minulla sadan kilometrin matka Bergenistä Sognevuonolle venyi kolmen tunnin mittaiseksi, kun lyhemmältä reitiltä oli silta poikki ja kiertoreitille osui kokonaiset neljä tunnelia, joiden läpi köröteltiin letkassa kolmeakymppiä vasta pitkän liikennevaloissa odottelun jälkeen.

Norjassa palvelu pelaa: levähdyspaikoilla on ensiluokkaiset huoltorakennukset, joista saattaa löytyä jopa (kolikoilla toimiva) suihku! Kuva: Yara Troynich

Mutta usein Norjan sää on kertakaikkiaan upea! Silloin ei ole mitään hienompaa kuin pysähtyä tien varrella olevalle taukopaikalle. Usein taukopaikoilla on piknik-pöytien lisäksi roska-astiat ja kunnolliset vessat. Parikin kertaa olen nähnyt hiekkarannan vieressä olevalla taukopaikalla jopa (kolikoilla toimivan) lämpimän suihkun!

Norjaan syksyllä

Kesä – varsinkin heinäkuu – on suosituinta aikaa autoilla Pohjois-Norjassa. Mutta myös syksy on erinomainen aika matkustaa Norjaan! Syitä on monta.

Parhaimmillaan maisemat ovat jopa kauniimpia kuin kesällä. Syys-lokakuussa tunturit hehkuvat ruskan väreissä, korkeimmat lumihuiput peittyvät valkeaan ensilumeen pakkasöiden jälkeen, ja pimenevissä illoissa on mahdollista nähdä revontulien tanssivan taivaalla.

Lisäksi sisämaan tuntureilla on mukava patikoida, kun itikat eivät kiusaa samalla tavalla kuin kesällä. Syksyllä turistejakaan ei ole niin paljon kuin kiivaimman kesälomasesongin aikaan, joten syksy onkin erinomainen ajankohta vierailla kaikkein suosituimmilla alueilla kuten Lofooteilla, Senjalla ja Nordkappissa.

Syksyn miinuspuolia ovat leirintäalueiden (ainakin osan) sulkeutuminen elokuussa sekä loppusyksyn arvaamattomat ajokelit; lokakuun alussa matkaillessa kannattaa jo vakavasti harkita talvirenkaita. Syyskuun puolella nastoja ei vielä tarvi, kunhan malttaa seurata säätiedotuksia eikä lähde liikkeelle aikaisin aamulla.

Talvella autoilevien on syytä huomioida, että huonon kelin sattuessa korkeimmilla tunturiteillä liikutaan saattueessa: tunturin juurella on puomi ja sen vieressä parkkipaikka, josta tunturin ylitykseen lähdetään lumiauran johtamassa kuljetussaattueessa.

Majoitus Norjassa

norja leirintäalue mökki
Tosbotn Campingin mökeissä hinta-laatu -suhde on kohdillaan. Kuva: Ville Palonen

Norjan suuremmissa kaupungeissa toimii ketjuhotelleja, mm. tasokas Clarion ja hieman edullisempi Scandic. Molemmissa yö kahden hengen huoneessa maksaa normaalisti runsaat sata euroa. Usein tällainen suurempi perushotelli löytyy keskeiseltä paikalta, esimerkiksi Hurtigruten-laivareitin satamaterminaalien läheltä. Näin on muun muassa Bodøn kaupungissa (Scandic Bodø) josta laivareitti kulkee Lofooteille, sekä Nordkappin lähellä sijaitsevassa Honningsvågissa (Scandic Bryggen).

Norjasta löytyy myös tasokkaita ja trendikkäitä hotelleja. Esimerkeiksi käyvät vaikkapa Nordkappin tyylikkäin hotelli The View ja Lofoottien Thon Hotel Lofoten.

Pienillä paikkakunnilla – etenkin rannikon kalastajakylissä – kannattaa yöpyä perinteisessä kalastajan mökissä eli rørbuerissa. Edullisimmillaan mökin voi saada reilusti alle satasella, mutta sesonkiaikana suositussa kohteessa hinta voi olla yli 150 euroa – siis saman verran kuin kahden hengen huone hyvässä hotellissa.

Norjan ikimuistoisimmat rørbuerit löytyvät Lofoottien kauniista eteläkärjestä: Å Rorbuer ja Reine Rorbuer ovat (hyvästä syystä) äärimmäisen suosittuja, joten varaus kannattaa tehdä etukäteen.

Senjan parhaana pidetty lomakeskus on upella paikalla sijaitseva moderni Hamn i Senja, josta löytyy sekä hotellihuoneita että omalla keittiöllä varustettuja huoneistoja. Hotelli sopii erinomaisesti kalastus- ja patikointiretkien tukikohdaksi. Toinen erinomaisella paikalla sijaitseva majoitus on Mefjord Brygge, jossa voi osallistua kalaretkelle tai vuonosafarille. Paikasta löytyy myös sauna. Aamiainen on erinomainen; miltä kuulostaa graavattu ruijanpallas?

Lyngenissä samanhenkinen majapaikka on erinomainen XLyngen, joka järjestää kalastusretkiä, koiravaljakkoajeluita ja muita luontoelämyksiä.

Katso tarjoukset Norjan hotelleihin ja majoitukseen.

Leirintäalueilta löytyy yksinkertaisia mökkejä, jotka yleensä ovat spartalaisen karuja (sähköt ja jääkaappi sentään löytyvät) ja suhteellisen edullisia (50-60 euroa). Telttailu leirintäalueella maksaa noin 15-25 euroa (sis. auto ja 2 henkeä).

Lue lisää: Telttailu ja leirintäalueet Norjassa tai vertaa Norjan leirintäalueiden hintoja.

Matkalukemista Norjaan

Norjaan autolla suuntaavan kannattaa ottaa matkalle mukaan Pohjoiskalotti ja Nordkapp -matkailukartta. Toinen erinomainen matkakaveri on Pohjois-Norjan rannikkoreitit, jossa yhdistyvät matkaopas ja vaelluskirja: päiväretkien reittikuvausten lisäksi mukana on vinkkejä muihin nähtävyyksiin.

Lue lisää: Pohjois-Norjan parhaat matkakohteet

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

5 KOMMENTIT

  1. Jos on vuokra-auto, saako sen pois sieltä EPC-rekisteristä? Haluaisin, että oma laskutukseni toimisi, mutta en halua muiden auton vuokraajien laskuja itselleni.
    Ehkä on paras kysyä vuokraamolta, onko heidän autot rekisteröity EPC:hen, jolloin he voivat jakaa laskut oikeille tahoille.

    • Parasta kysyä vuokraamolta, kuinka tietullien maksut hoituvat heidän autojensa kohdalla. Veikkaan, että EPC:n järjestelmään ei edes pysty rekisteröimään kuin oman autonsa, mutta varma en ole.

  2. Kiitos vinkeistä kolarin ja hinauksen varalle! Meillä on ajatuksena ollut autolla tehtävä reissu Norjaan. Ystäväni alkoi näitä miettiä koska hän joutui jo Lappeenrannassa vähän aikaa sitten auton hinaamaan korjaamolle. Auto on kyllä korjattu ja huollettu mutta matka tulee olemaan pitkä. Täytyy vinkata hänelle myös tuo vakuutuksiin liittyvä seikka.

  3. Todellakin pahaa mainetta kerää tuo Euro Parking Collection.
    Firma ottaa ensimmäistä kertaa yhteyttä kirjeellä jossa on väittämä että he ovat laittaneet useita laskuja ja kehoituksia. Yhtään laskua tai muistutusta ei ole aiemmin tullut. Maksu on yhden päivän ajoista kaikkine lisineen karvan alle 30€. Ilmeisesti firmalla on ollut kynnys laskuttaa oikeaa määrää kun on pitänyt venyttää maksatusta ja nyt kun voidaan laskuttaa muistutuksestakin niin laskua pukkaa. Norjassa vierailu voi maksaa näemmä lopulta omakotitalon hinnan. Oli itselläni viimeinen vierailu Norjassa omalla autolla

    • Olen samaa mieltä, että EPC:n toimintavoissa on erittäin kyseenalaisia piirteitä. Firma hallinnoi Norjan tietullien lisäksi montaa muutakin vastaavaa, esimerkiksi Unkarin ja Portugalin tietulleja sekä (ainakin ennenvanhaan) Tukholman pysäköintivalvontaa. Yksi kaverini sai Unkarista sakon, vaikka oli maksanut moottoritiemaksun ja kuittikin löytyi. Mikään valitus ei auttanut, ja lopulta maksettavaa tuli 80 euron sijaan yli 200 euroa! Norjan kohdalla olen itse välttynyt hankaluuksilta niin, että olen jo etukäteen rekisteröinyt autoni EPC:n sivuilla – tällä tavalla tietullimaksut tulevat automaattisesti omaan sähköpostiin ja kaikki yhdellä kertaa.

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi