Autolla Norjaan – vinkit ja kokemukset

Norjasta löytyy upeita serpentiiniteitä. Monen kilometrin mittaisessa jyrkässä alamäessä kannattaa käyttää pientä vaihdetta ja jarruttaa mahdollisuuksien mukaan moottorilla, jotta jarrupalat eivät kuumene ja kulu liikaa. Kuva: Ville Palonen

Tällä sivulla kerrotaan kokemuksia autoilusta Norjassa. Miten Norjan tietullit ja lauttamatkat maksetaan? Millaiset tullirajoitukset Norjassa on? Riittääkö Norjan autoreissulle pelkkä ajokortti, vai tarvitaanko myös auton rekisteriote?

Tämän artikkelin on kirjoittanut valokuvaaja Ville Palonen, joka on useiden autoreissujen aikana ajellut Pohjois-Norjan rannikon kauneimmat maisemareitit Helgelandin rannikolta Varanginvuonoon saakka. Tutuksi ovat tulleet myös Finnmarkin tuntureissa kiemurtelevat syrjäiset tieurat – kuten Altan vanha postitie – jotka vievät parhaille kalapaikoille.

Altan vanha postitie
Altan vanha postitie (Gargiaveien) kulkee Finnmarkin puuttomalla tunturiylängöllä. Kuva: Ville Palonen

Viimeisimmät autoreissut ovat suuntautuneet vuoden 2022 kesällä eteläisempään Norjaan Bergeniin ja Geirangervuonolle, ja vuonna 2023 Varanginvuonolle sekä Altan ja Lyngenin maisemiin.

Norjaan omalla autolla?

Norjan maisemista nauttii parhaiten omalla autolla ajellessa. Suurta osaa Norjan parhaista nähtävyyksistä ja maisemista on hankalaa – tai suorastaan mahdotonta – tavoittaa julkisella liikenteellä. Ja pakkohan se on myöntää: serpentiinitien ajaminen vuorenharjanteelta kohti alhaalla odottavaa vuonon rantaa on seikkailu itsessään!

Autolomalla Norjassa ovat tylsät hetket harvassa – ellei sellaiseksi lasketa matkaa Suomen halki. Mutta onneksi valtateiltä poikkeamalla Suomestakin löytyy paljon muutakin kuin pelkkiä aakkosasemia ja peltipoliiseja. Tämän vuoksi Kerran elämässä -tiimi on tehnyt matkaoppaan Kerran elämässä Suomi – 321 kohdetta kotimaassa, jossa esitellään kotimaamme parhaat ja kiinnostavimmat nähtävyydet.

Suomi – 321 kohdetta kotimaassa

 

Autojuna Lappiin – helppoa ja yllättävän halpaa

Sopiva kesto autoreissulle Norjaan on 1-2 viikkoa, josta Norjan puolelle kannattaa varata vähintään useampi päivä – mieluiten viikko – ja Suomen puolen ajomatkoihin loput ajasta.

Suositeltava temppu on matkustaa Suomen halki autojunalla, sillä varsinkin nykyisillä polttoaineen hinnoilla autojuna hytteineen voi tulla halvemmaksi kuin Suomen läpi ajaminen yöpymisineen. Jos junalipun ostaa todella hyvissä ajoin, useita kuukausia etukäteen, voi matka autolle ja kahdelle matkustajalle omassa hytissä maksaa alle sata euroa. Edullisin hinta auto + hytti + kaksi matkustajaa on 88 euroa – kyllä, minäkin olen onnistunut hankkimaan näin halvat liput muutaman kerran!

Huippusesonkina kuten syyskuun ruska-aikaan hinnat ovat tietysti korkeammat kovan kysynnän johdosta. Lisäksi näyttää siltä, ettei kaikista edullisinta hintaa (88e) ole enää vuonna 2024 tarjolla Rovaniemelle tai Kolariin asti, ainoastaan Pasilasta Ouluun.

Lippua ostaessa valitaan auton korkeus, jota ei voi muuttaa jälkikäteen – edes lisämaksusta. Minun autoni vaihtui korkeampaan malliin matkaa odotellessa, ja koska en ollut raaskinut ostaa lippuihin muutosturvaa, ei auttanut kuin myydä erityisen edulliset junaliput eteenpäin. Onneksi auton ja matkustajien vaihtaminen onnistui – kunhan uudenkin ajoneuvon korkeus pysyi samana kuin lippuja varatessa. Omituisen episodista teki se, ettei matalamman ja korkeamman ajoneuvon hinnalla edes ollut eroa!

Auton ajaminen junavaunuun on yhtä helppoa kuin laivaan tai vaikka parkkihalliin ajaminen, mutta jos toimenpide jännittää, voi lippua varatessa valita vaihtoehdoksi maksuttoman autonlastauspalvelun. Huomaa, että valintaa auton lastaajasta ei voi muuttaa jälkikäteen. Junalippuihin ei myöskään sisälly automaattisesti peruutus-/muutosturvaa, vaan se on maksullinen lisäpalvelu.

Osassa junahyttejä on oma vessa ja suihku, toisissa vain lavuaari hampaanpesua varten. Junamatka alkaa Pasilasta illalla ja saapuu pohjoisimmalle asemalle, Ylläksen lähellä olevaan Kolariin, noin klo 11 aamupäivällä (tai vaihtoehtoisesti Rovaniemelle aamulla noin klo 7.30). Tuhannen kilometrin matka siis kestää junasta riippuen noin 12-14 tuntia.

Määränpäässä kannattaa varata tunti aikaa siihen, että kaikki autot on ajettu ulos junasta. Kavereillani aikaa meni vähän enemmänkin, koska yksi vaunun ensimmäisistä autoista oli hyytynyt ja piti käynnistää kaapeleilla.

Itselläni taas juna Kolariin oli ratatöistä johtuen myöhässä hieman yli kaksi tuntia. Onneksi myöhästymisiin pätee samantyyppinen vakiokorvaus kuin lentolipuissa, ja VR:n nettisivulla tehdyn yksinkertaisen hakemuksen jälkeen sain lippujen hinnasta 50% takaisin.

Norjaan Ruotsin kautta

Eteläisempään Norjaan ajetaan tietysti Ruotsin halki. Autolautalla Tukholmaan ja siitä yhdessä päivässä tasaisen Ruotsin halki Norjan puolelle. Itse ajoin suoraan Heddalin sauvakirkkoa katsomaan (matka Tukholman satamasta kesti noin 8 tuntia). Yöpaikaksi löytyi lähistöllä, valtatien varressa, sijannut varsin mukava Løvheim Gjestehus. Paluumatkalla Tukholmaan valitsin hieman pohjoisemman reitin Taalainmaan halki, jossa yöpaikka oli Hotel Rättvik. Paikassa on 50-luvun tunnelmaa henkivä American Diner, jonka aamiaisella tarjotaan pannukakkuja ja vaahterasiirappia.

Osaan Pohjois-Norjaakin kannattaa oikaista Ruotsin halki. Esimerkiksi Lofooteille mennessä olen yöpynyt Kemissä siistissä ja simppelissä (ja ennen kaikkea edullisessa) Hotelli Toivolassa ja ajanut seuraavana päivänä Kiirunan kautta Lofooteille. Matkalla kannattaa pysähtyä Abiskossa ihailemaan komeasti kuohuvia koskia.

Lue lisää: Ruotsin Lappi – Pohjois-Ruotsin parhaat matkakohteet

Viime aikoina polttoaine on ollut Ruotsissa hiukan halvempaa kuin Norjassa tai Suomessa. Ruotsin hintataso on muutenkin yllättävän edullinen – ainakin Norjaan verrattuna!

Pohjois-Norjan parhaat kohteet omalla autolla

Senjan maisematie nähtynä Bergsbotnin näköalapaikalta. Kuva: Ville Palonen

Norjan teillä ei matka taitu yhtä ripeästi kuin Suomen tasaisilla ja suorilla valtateillä. Keskinopeudeksi kannattaa arvioida 60km/h, eli Norjassa 500 kilometriä on täyden päivän ajomatka. Monessa paikassa, kuten vaikkapa Senjan saarella, ajellaan vieläkin hitaammin. Hyvällä säällä kuvaustaukojakin on pidettävä tämän tästä.

Varsinkaan ensikertalaisen ei siis kannata ahnehtia, sillä koko Pohjois-Norjaa on aivan mahdotonta nähdä yhden kesäreissun (tai edes kokonaisen kesän) aikana. Ympäriinsä ajelun sijaan on parasta keskittyä yhteen selkeään alueeseen. Jos esimerkiksi Lofootit kiinnostavat, nauti lomasta siellä äläkä kiirehdi samalla reissulla myös Nordkappiin!

Oman kokemukseni perusteella parhaat kohteet autoiluun Norjassa ovat Lofoottien saaristo, Helgelandin rannikko ja muut Pohjois-Norjan upeat alueet kuten SenjaTromssan saaret ja Lyngen.

Varanginvuono ja Varangin niemimaa sopivat erityisen hyvin sellaiselle autoilijalle, joka jännittää pitkiä tunneleita ja jyrkkiä serpentiiniteitä. Kumpiakaan ei nimittäin Varangista löydy.

Hamningberg tie Norja
Maantie Hamningbergiin on välillä kuin toiselta planeetalta. Kuva: Ville Palonen

Norjan parhaiden matkakohteiden sijainnit näet kätevästi täältä: Norjan kartta.

Bensan ja dieselin hinta Norjassa

Polttoaine on Norjassa ollut vuosien ajan suunnilleen saman hintaista kuin Suomessa. Tosin kesällä 2023 litra bensaa maksoi Norjassa jopa 20 senttiä vähemmän kuin Suomessa – halvan kruunun ansiosta – mutta tammikuussa 2024 hinnoissa ei ollut merkittäviä eroja.

Norjan puolella polttoaineen hinnat heiluvat päivästä toiseen aivan samalla tavalla kuin Suomessakin. Suuria eroja voi olla jopa saman kaupungin eri asemilla – tai samalla asemalla eri hinnat aamulla ja illalla. Kannattaa siis pitää silmät auki ja kurvata tankille heti, jos hinta miellyttää.

Ruotsissa hinta on tavannut olla hiukan Suomea ja Norjaa edullisempi, joten tankki kannattaakin täyttää Ruotsissa, jos sen läpi matkustaa.

Dieselin hintaero Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä on samanlainen.

Pohjoisessa huoltoasemien väliset matkat voivat olla pitkiä. Jos polttoaineen hinnoissa ei ole suuria eroja, kannattaa tankki täyttää varmuuden vuoksi Suomen puolella ennen rajan ylittämistä, esimerkiksi Nuorgamissa tai Kilpisjärvellä.

Sähköauton lataaminen Norjassa

Norja on sähköautojen luvattu maa. Etelästä latauspisteitä löytyy kaikkialta, ja Pohjois-Norjassakin niitä on jo pilvin pimein etenkin Lofoottien ja Tromssan suunnalla. Hyvä sovellus kaikkien operaattorien latauspaikkojen etsimiseen on ChargeFinder, josta löytyvät tuhansien latausasemien hinnat ja varaustilanne.

Sähköauton lataaminen on edullisempaa kuin Suomessa, ja kaiken kukkuraksi useilta lauttamatkoilta saa alennusta sähköautolla.

Monella leirintäalueella lataaminen onnistuu sinisellä ”karavaanipistokkeella” (16A). Mukaan kannattaa pakata jatkojohto.

Tarvitaanko Norjan-matkalle passi?

Pohjoismaiden välillä on passivapaussopimus, joten Norjaan voi matkustaa pelkän ajokortin kanssa. Mukaan kannattaa ottaa myös kansainvälinen Kela-kortti eli eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka voi tilata ilmaiseksi Kelan verkkopalvelusta.

Tarvitaanko Norjassa käteistä?

Norjassa voi maksaa lähes joka paikassa kortilla. Käteistä rahaa saattaa tarvita kuitenkin esimerkiksi (pienempien) leirintäalueiden maksuihin, ja 10 ja 20 kruunun kolikoita leirintäalueiden ja taukopaikkojen lämpimiin suihkuihin. Monen leirintäalueen vastaanottotiskiltä voi ostaa suihkupoletteja kortilla, mutta syrjäisten taukopaikkojen suihkuissa (jotka muuten ovat varsin laadukkaita) tarvitaan kolikkoja.

Norjan kruunuja kannattaa vaihtaa vaikka 50 euron verran hätäkassaksi jo ennen matkaa, sillä etenkin Pohjois-Norjassa pankkiautomaatteja on harvassa.

Rajanylityspaikat Norjaan

Rajanylityspaikat suoraan Norjaan ovat Kilpisjärvi, Kivilompolo (40km Enontekiöstä pohjoiseen), Karigasniemi, Utsjoki, Nuorgam, ja Näätämö.

Lofooteille matkatessa suorin reitti kulkee Tornion kautta Ruotsin Haaparantaan, Kiirunaan ja sieltä Norjan rannikolle Narvikiin. Myös Helgelandiin ajetaan Haaparannan kautta. Matkalla kannattaa pysähtyä päiväksi tai pariksi ihailemaan Pohjois-Ruotsin luonnonihmeitä.

Rajanylityspaikat ovat auki ympäri vuorokauden. Yleensä autoilijan ei tarvitse edes pysähtyä rajalla. Muista kuitenkin ajaa nopeusrajoituksen 30km/h mukaan!

Norjan tullirajoitukset

norjalainen viina nuotio
Norjalainen akvaviitti kruunaa päivän. Pullon saa halvemmalla Alkosta kuin Vinmonopoletista. Kuva: Ville Palonen

Norja ei ole EU-maa. Menomatkalla alkoholia saa viedä mukanaan: 1 litra väkeviä + 1,5 litraa viiniä + 2 litraa olutta. Tai vaihtoehtoisesti ilman väkeviä juomia 4 litraa viiniä + 2 litraa olutta.

Jos viet Norjaan pelkästään olutta, mukana saa olla korkeintaan 19 tölkkiä (6,5 litraa). Kyllä, luit oikein! Lohdutuksen sana janoisille kalamiehille: Norjan supermarketeissa olut ei ole juuri kalliimpaa kuin Suomessa, ja valikoima on erinomainen.

Eräs mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Norjaan ei saa viedä perunoita. Onneksi niitä saa sentään ostaa kaupasta!

Paluumatkalla kalamiesten kannattaa muistaa, että vuoden 2021 alusta lähtien merikaloja (turska, seiti, pallas jne) on saanut viedä ulos Norjasta ainoastaan, mikäli on kalastanut rekisteröidyn kalastusoperaattorin kanssa (eli esimerkiksi vuokrannut veneen rekisteröidystä majapaikasta). Tullia varten tarvitaan rekisteröidyn kalastusoperaattorin leimaama kirjallinen todistus, jonka kanssa merikalojen fileitä saa viedä korkeintaan 18 kiloa kahdesti vuodessa.

Sakko kalasaaliin salakuljettamisesta on 800 euroa + 20 euroa per kilo. Eli kymmenen kiloa rannalta omin päin virvelöityä seitiä voi maksaa jopa tuhat euroa, siis satasen kilo – on siinä kalapihvillä hintaa! Parasta siis nauttia kala-ateriat Norjan puolella.

Norjan kalastusluvat

Tunturijärven kirkas taimen. Ringvassøya, Norja. Kuva: Yaroslava Troynich

Merellä kalastamiseen – rannalta tai veneestä – ei vaadita minkäänlaista lupaa.

Pohjois-Norjan sisävesillä tarvitaan kalastuslupa, joka on helppo hankkia netistä. Lohijoilla on omat lupasysteeminsä.

Lue lisää: Merikalastus Norjassa ja Kalastaminen Finnmarkin sisävesillä.

Koiran kanssa Norjaan

Koiran kanssa matkustaminen Suomen ja Norjan välillä on helppoa, sillä sekä Suomi että Norja ovat ekinokokkivapaita maita. Koira ei siis tarvitse ekinokokki- eli heisimatolääkitystä – riittää, että koiralla on tunnistusmerkintä, EU-passi ja voimassaoleva rabiesrokotus.

Jos Norjan-reissulla matkustaa Ruotsin kautta, täytyy koiralle hankkia ekinokokkilääkitys.

Koiran kanssa Norjaan saavuttaessa on oma-aloitteisesti esitettävä lemmikki ja vaaditut asiakirjat Norjan tullin tarkastettavaksi. Valitse siis tullissa punainen kaista.

Suomalainen ajokortti Norjassa

Suomalainen ajokortti kelpaa Norjassa ja kaikissa muissakin Pohjoismaissa.

Autoilijan vakuutukset Norjassa

Norjassa autoillessa riittää sama (pakollinen) liikennevakuutus kuin Suomessa. Norjaan ei tarvita vakuutusyhtiöstä saatavaa ”green cardia” (kuten muihin EU:n ulkopuolisiin maihin).

Jos kuitenkin haluat ottaa mukaan Green Cardin, sen voi tulostaa ilmaiseksi vakuutusyhtiön nettipalvelusta.

Paperinen rekisteröintitodistus mukaan

Suomessa ei ole käytetty paperista auton rekisteriotetta eli viralliselta nimeltään rekisteröintitodistusta vuosiin, mutta periaatteessa sellainen pitäisi olla mukana Norjassa, jotta voi tarvittaessa todistaa ajoneuvon omistajuuden. Rekisteröintitodistuksen teknisen osan (1-osa) voi tilata Trafin nettipalvelusta ilmaiseksi. Kirje tulee postissa muutamassa päivässä. Jos on hoppu, todistuksen saa maksua vastaan lähimmältä katsastusasemalta.

Minulta ei ole ikinä kysytty rekisteröintitodistusta, mutta siitä saattaa olla hyötyä vaikkapa kolarin tai muun onnettomuuden selvittelyssä.

Saako rahoitusyhtiön autolla mennä Norjaan?

Jos ajoneuvo on rahoitusyhtiön omistama (eli ostettu lainalla), sen vieminen ulkomaille saattaa vaatia maastavientivaltakirjan. Kaikki rahoitusyhtiöt eivät kuitenkaan vaadi valtakirjaa, jos matka suuntautuu toiseen Pohjoismaahan.

Auton hajoaminen Norjassa

Jos auto hajoaa Norjassa ja tarvit hinauspalvelua, älä huolestu: Norjan tiepalvelu NAF (puh. 08 505 / 24h) auttaa samalla tavoin kuin Autoliiton tiepalvelu Suomessa. Apu tosin maksaa vähintään tuplasti kotimaahan verrattuna, mutta korvausta kannattaa kysellä vakuutusyhtiöstä: ainakin oma vakuutukseni korvasi renkaan hajoamisesta Norjassa aiheutuneet hinaus- ja korjauskulut.

Heijastinliivi on auton pakollinen varuste Norjassa.

Turvaistuimen käyttöä vaaditaan lapsilta, jotka ovat alle 135 cm pituisia tai alle 12-vuotiaita tai alle 36-kiloisia.

Kolarin ajaminen Norjassa

Norjassa kotieläimet – vuohet, lampaat, lehmät ja porot – laiduntavat pienempien teiden varsilla. Kuva: Ville Palonen

Jos kyseessä on pienempi kolhu ja syyllinen on selvillä, kuljettajat voivat laatia paperit keskenään kuten Suomessakin: vaihda nimi- ja osoitetiedot, sekä tiedot vakuutusyhtiöstä.

Jos vaurioita on enemmän (tai henkilövahinkoja), soita aina poliisit paikalle. Myös kolarista villieläimen (tai poron taikka lampaan) kanssa on ilmoitettava poliisille.

Norjassa poliisin hätänumero on sama kuin Suomessa: 112. Ambulanssin hätänumero on 113 ja palokunnan 110.

Norjan promilleraja

Norjan promilleraja on 0,2 (Suomessa 0,5).

Jos ajat kolarin, älä nauti alkoholia ainakaan kuuteen tuntiin – poliisi voi määrätä onnettomuuden osapuolet verikokeeseen.

Ylinopeussakko Norjassa voi olla tuhat euroa

norja poroaita
Linnunpelätin pitää porot poissa sillalta. Finnmark, Norja. Kuva: Ville Palonen

Norjassa kannattaa ajella nopeusrajoitusten mukaan, sillä pienistäkin ylinopeuksista saatetaan sakottaa. Ylinopeuden sakotusraja on Suomea tiukempi, vain 3km/h.

Suomalaisittain sakot ovat korkeita – vuoden 2023 alussa summia korotettiin roimasti, ja nykyään ylinopeussakko voi helposti olla 700-1100 euroa. Matkapuhelimen käytöstä ajoneuvoa ajaessa – myös liikennevaloissa seisottaessa – rankaistaan lähes 900 euron sakolla!

Norjan nopeusrajoitukset ovat matalia hyvästä syystä: Norjan tiet ovat mutkaisia (ja välillä kapeita), tunneleita ja siltoja riittää, ja sääolosuhteet asettavat omat rajoituksensa. Varaa siis tarpeeksi aikaa ja nauti rauhassa maisemista!

Pohjois-Norjassakin on nopeuskameroita, vaikka ei läheskään yhtä tiheässä kuin etelässä.

Reissulla eteläisempään Norjaan pari kameraa vilkutteli minulle punaista valoa, vaikka ajoin varmasti rajoitusten mukaan. Asiaa tutkittuani selvisi, että punainen valo on merkkinä poliiseille siitä, että kameran muisti olisi täynnä tai siinä olisi jotain muuta vikaa – jos kyseessä on ylinopeus, kamera räpsähtää kuten Suomessakin eli sen kyllä huomaa!

Norjassa on käytössä myös ajoneuvon keskinopeutta mittaavia kameroita, joista varoitetaan erillisellä liikennemerkillä. Näiden kameroiden väli on vähintään kaksi kilometriä. Ensimmäinen ottaa kuvan, ja toisen kameran jälkeen vilkkuva keltainen valo kertoo jos auto on ajanut ylinopeutta. Keskinopeusvalvontaa on myös joissain tunneleissa.

Kuulostaako sekavalta? Aja nopeusrajoitusten mukaan, niin ei ole syytä stressata!

Pysäköintimaksut Norjassa

Monessa kaupungissa pysäköinnin voi maksaa helposti EasyPark-sovelluksen kautta. Pysäköintiautomaatit kelpuuttavat myös pankki-/luottokortin.

Suuremmissa kaupungeissa yöpyessä kannattaa hotellia valitessa tarkistaa, tarjoaako majapaikka myös pysäköintiä. Bergenissä maksoin hotellin vieressä olevan parkkihallin pysäköinnistä 20 euroa vuorokaudesta. Kaupunkien keskustapysäköintien tuntihinnat ovat muutaman euron luokkaa.

Norjan tietullit

norja silta tunneli
Silta ja tunneli Senjan saarella. Kuva: Ville Palonen

Norjassa on tietulleja, jotka koskevat tietysti myös ulkomaalaisia. Näistä saaduilla tuloilla katetaan yleensä tunnelin tai sillan rakentaminen – ja kun kulut on lopulta laskutettu tienkäyttäjiltä, tiemaksu poistetaan.

Tietulleja varten ei ole pakollista rekisteröityä mitenkään etukäteen, vaan lasku tulee rekisterinumeron perusteella. Automaattikamera nappaa ohi ajavasta autosta kuvan, ja lasku saapuu postissa monen kuukauden viiveellä.

Minulle saapui lasku Saltenin tietulleista kolme ja puoli kuukautta matkan jälkeen. Samalla laskulla oli noin kymmenen erillistä tietullimaksua, ja yhteishintaa koko komeudelle kertyi kolmisenkymmentä euroa.

Jos haluaa laskun nopeammin ja suoraan omaan sähköpostiin (tai automaattisen veloituksen luottokortilta), voi rekisteröityä ennen matkaa (tai heti matkan jälkeen) Epass24-järjestelmään, joka vastaa Norjan ja Ruotsin tiemaksujen maksuilmoituksista. Viimeisimmällä reissullani eteläiseen Norjaan (missä on paljon enemmän tietulleja kuin pohjoisessa) kaikki tietullit, lauttamaksut ja Tukholman ruuhkamaksukin veloitettiin luottokortilta runsas kuukausi matkan jälkeen.

Jos alla on vuokra-auto, rekisteröinnin voi tehdä vain oman matkan ajaksi. Tällä tavoin ei joudu maksamaan seuraavan käyttäjän tietulleja.

Mikäli Norjassa ramppaa oman auton kanssa jatkuvasti, voi olla fiksua liittyä AutoPASS-järjestelmään. Rekisteröitymisen jälkeen postissa tulee pieni muovinen tunnistevempain, ”tagi”, joka kiinnitetään auton tuulilasiin. Tagin kanssa tietulleista saa 20% alennuksen (ja mahdollisesti muitakin alennuksia). Mutta satunnaiselle Norjan-matkailijalle tuskin on mitään hyötyä Autopass-tagista – rekisteröityminen Epass24-järjestelmään riittää.

Tavallinen tietullimaksu on 2-8 euroa. Eteläisemmässä Norjassa on tietulleja erityisesti suurten kaupunkien ympärillä. Tähän mennessä suurin yksittäinen tietullimaksu, johon itse olen törmännyt, oli 14 euroa. No, olihan Stavangerin ja Preikestolenin välisellä tunnelilla pituuttakin huimat 14,4 kilometriä!

Pohjoisessa – esimerkiksi Lofooteilla ja Finnmarkissa – tietulleihin ei juuri törmää. Tosin Narvikin pohjoispuolella on kaksi tietullia, joista jomman kumman kautta pitää ajaa matkalla Ruotsin Kiirunasta Lofooteille. Myös Tromssan eteläpuolella on yksi tietulli, ja kaupungissa useita maksullisia tunneleita tai tietulleja.

Tietullien sijainnit kartalla sekä hinnat löytyvät osoitteesta bomstasjon.no

Lautat ja lossit Norjassa

norja autolautta
Helgelandskysten-reitillä on kuusi lauttamatkaa. Kuva: Ville Palonen

Norja on tunnelien ja siltojen maa, mutta leveämmät vuonot ylitetään lauttojen kyydissä – rantaa pitkin ajaminen on usein paljon hitaampaa, ja jopa kalliimpaa. Norjasta löytyy yli sata yleisen tien lauttayhteyttä, joista osa on jopa ilmaisia.

Yleensä etukäteisvarauksia ei tarvitse tehdä: parhaimmillaan laivavuoroja voi olla puolen tunnin välein. Monissa lautoissa etukäteen varaaminen ei ole edes mahdollista, vaan suosituimmilla yhteyksillä kannattaa saapua jonon jatkoksi jo hyvissä ajoin. Minulle kävi Senjan ja Lofoottien naapurisaariston Vesterålenin välisellä lautalla niin, että kun saavuin satamaan puoli tuntia ennen lautan lähtöä, en mahtunutkaan kyytiin. Ei auttanut kuin odottaa seuraavaa lauttaa kokonaiset neljä tuntia.

Lippu maksetaan lauttaan jonottaessa (kortilla, lähimaksu) jonoja kiertävälle rahastajalle, tai vasta lauttaan ajamisen jälkeen (kortti/käteinen). Nykyään monissa lautoissa automaattikamerat kuvaavat autojen rekisterinumerot, ja lasku saapuu myöhemmin postissa – aivan kuten tietulleissakin. Kätevää!

Lauttamaksuja varten voi myös rekisteröityä etukäteen Ferrypay-järjestelmään.

Autolautan hinta riippuu reitin pituudesta ja auton matkustajien määrästä. Lyhyt lauttamatka vuonon yli maksaa tyypillisesti kruunuissa 10-20 euroa, ja vajaan kahden tunnin matka Senjalta Vesteråleniin maksaa kahdelta hengeltä yhteensä 60-70 euroa. Asuntoautolle hinta on korkeampi kuin normaalin kokoiselle henkilöautolle.

Vuosina 2022 ja 2023 kymmenet pienet lauttayhteydet muuttuivat kokonaan maksuttomiksi. Lista ilmaisista lauttayhteyksistä löytyy täältä.

Norjan tietyömaat ja kelikamerat kartalla

Norjan tielaitoksen (vegvesen.no/trafikk) kartalta löytyvät ajankohtaiset tietyöt, suljetut tieosuudet, kelikamerat, lauttayhteydet, taukopaikat ja paljon muuta. Sovelluskaupasta mobiilisovellus löytyy nimellä Vegvesen trafikk.

Ikävä kyllä Vegvesen on vain norjaksi, mutta kartalla olevat symbolit ymmärtää varsin hyvin ilman kielitaitoakin.

Hurtigruten-laivaan oman auton kanssa

hurtigruten laiva
Hurtigruten-reitin laivoihin pääsee auton kanssa. Kuva: Ville Palonen

Hurtigruten on legendaarinen laivareitti, jolla voi risteillä viikon verran tai nousta alukseen ainoastaan muutaman pysäkinvälin ajaksi. Autoilijalla hyvä uutinen on, että Hurtigruten-aluksiin pääsee myös auton kanssa – kunhan kyseessä on normaalikokoinen henkilöauto. Asuntoautot tai peräkärryt eivät Hurtigruten-aluksiin mahdu.

Itse olen matkustanut Hurtigrutenilla auton kanssa Lofooteilta Senjalle (Finnsnes). Matka kesti juuri sopivasti yöttömän yön yli, eli parin viikon autoreissun keskelle osui keskiyön auringon ihailu Trollfjorden-vuonossa ja sen jälkeen puhtaissa valkeissa lakanoissa nukkuminen. Luksusta!

Lue lisää: Hurtigruten – maailman kaunein risteily

Norjan sää ja luonnonolot

Kesäkuussa kilometrin korkeudella olevan vuoristojärven maisema oli vielä osittain lumen peitossa. Tie oli sentään sula ja kuiva. Kuva: Ville Palonen

Norjan arvaamaton sää saattaa hidastaa matkantekoa sekä kesällä että talvella. Lumimyrsky tai tulviva joki voi katkaista maantien, kivivyöry sulkea tunnelin, ja kova tuuli estää sillan ylittämisen. Autoilijan kannattaa siis varata mukaan evästä ja lämmintä vaatetta.

Kesällä taas matkaa voivat viivästyttää tietyöt ja tunneleiden huoltaminen. Minulla sadan kilometrin matka Bergenistä Sognevuonolle venyi kolmen tunnin mittaiseksi, kun lyhemmältä vuoristoreitiltä oli silta poikki ja rantoja pitkin kulkevalle kiertoreitille osui kokonaiset neljä huollettavana ollutta tunnelia, joiden läpi köröteltiin letkassa kolmeakymppiä vasta pitkän liikennevaloissa odottelun jälkeen.

Norjan maanteiden taukopaikat

Norjassa palvelu pelaa: levähdyspaikoilla on ensiluokkaiset huoltorakennukset, joista saattaa löytyä jopa (kolikoilla toimiva) suihku! Kuva: Yara Troynich

Usein Norjan sää on kertakaikkiaan upea, eikä silloin ole mitään hienompaa kuin pysähtyä tien varrella olevalle taukopaikalle. Norjan maanteiden taukopaikat ovat yleensä huippulaatuisia; piknik-pöytien ja roska-astioiden lisäksi huoltorakennuksista löytyy kunnolliset ja siistit vessat.

Kaiken lisäksi moni Norjan taukopaikka on oikeasti komean näköinen. Yksi kuuluisimmista lienee Senjan saarella oleva Ersfjordin hiekkaranta ja sen vieressä oleva ”Kultainen vessa”, mutta oma suosikkini on Helgelandin rannikolla sijaitseva kahden kilometrin mittainen Langsand. Ranta sopii erinomaisesti yön tai kahden mittaiseen telttailuun, sillä pyramidimaisessa huoltorakennuksessa on sähköpistokkeita kännykän lataamista varten sekä 10 kruunun kolikoilla toimiva lämmin suihku!

Norjaan syksyllä

Ruskan värejä Sommarøyn lähellä syyskuussa. Kuva: Ville Palonen

Kesä – varsinkin heinäkuu – on suosituinta aikaa autoilla Pohjois-Norjassa. Mutta myös syksy on erinomainen aika matkustaa Norjaan! Syitä on monta.

Parhaimmillaan maisemat ovat jopa kauniimmat kuin kesällä. Syys-lokakuussa tunturit hehkuvat ruskan väreissä, korkeimmat lumihuiput peittyvät valkeaan ensilumeen pakkasöiden jälkeen, ja pimenevissä illoissa voi nähdä revontulien tanssivan taivaalla.

Lisäksi sisämaan tuntureilla on mukava patikoida, kun itikat eivät kiusaa samalla tavalla kuin kesällä. Syksyllä turistejakaan ei ole niin paljon kuin kiivaimman kesälomasesongin aikaan, joten syksy onkin erinomainen ajankohta vierailla kaikkein suosituimmilla alueilla kuten Lofooteilla, Senjalla ja Nordkappissa.

Lue lisää: Norja syksyllä – kokemuksia syyskuun ruskaretkiltä Pohjois-Norjaan

Syksyn miinuspuolia ovat leirintäalueiden (ainakin osan) sulkeutuminen elokuussa sekä loppusyksyn arvaamattomat ajokelit; lokakuun alussa matkaillessa kannattaa jo vakavasti harkita talvirenkaita.

Nastarenkaat Norjaan?

Syyskuun puolella nastoja ei vielä tarvi, kunhan malttaa seurata säätiedotuksia eikä lähde liikkeelle aikaisin aamulla.

Nastarenkaita saa käyttää vain 1.11. ja toista pääsiäispäivää seuraavan maanantain välisenä aikana. Pohjois-Norjassa (Nordlandin, Tromssan ja Finnmarkin lääneissä) nastarenkaita saa käyttää 16.10.–30.4. Kuten Suomessakin, myös Norjassa nastarenkaita saa (ja pitääkin) käyttää myös edellä mainittujen päivämäärien ulkopuolella, jos keli sitä vaatii.

Nastattomiin talvirenkaisiin (kitkat) ei sovelleta ajallisia rajoituksia.

Talvella autoilevien on syytä huomioida, että huonon kelin sattuessa korkeimmilla tunturiteillä liikutaan saattueessa: tunturin juurella on puomi ja sen vieressä parkkipaikka, josta tunturin ylitykseen lähdetään lumiauran johtamassa kuljetussaattueessa.

Majoitus Norjassa

norja leirintäalue mökki
Tosbotn Campingin mökeissä hinta-laatu -suhde on kohdillaan. Kuva: Ville Palonen

Norjan suuremmissa kaupungeissa toimii ketjuhotelleja, mm. tasokas Clarion ja hieman edullisempi Scandic. Molemmissa yö kahden hengen huoneessa maksaa normaalisti runsaat sata euroa. Usein tällainen suurempi perushotelli löytyy keskeiseltä paikalta, esimerkiksi Hurtigruten-laivareitin satamaterminaalien läheltä. Näin on muun muassa Bodøn kaupungissa (Scandic Bodø) josta laivareitti kulkee Lofooteille, sekä Nordkappin lähellä sijaitsevassa Honningsvågissa (Scandic Bryggen).

Norjasta löytyy myös tasokkaita ja trendikkäitä hotelleja. Esimerkeiksi käyvät vaikkapa Nordkappin tyylikkäin hotelli The View ja Lofoottien Thon Hotel Lofoten.

Pienillä paikkakunnilla – etenkin rannikon kalastajakylissä – kannattaa yöpyä perinteisessä kalastajan mökissä eli rørbuerissa. Edullisimmillaan mökin voi saada alle satasella, mutta sesonkiaikana suositussa kohteessa hinta voi olla yli 150 euroa – siis saman verran kuin kahden hengen huone hotellissa.

Norjan ikimuistoisimmat rørbuerit löytyvät Lofoottien kauniista eteläkärjestä: Å Rorbuer ja Reine Rorbuer ovat (hyvästä syystä) äärimmäisen suosittuja, joten varaus kannattaa tehdä etukäteen.

Senjan parhaana pidetty lomakeskus on upella paikalla sijaitseva moderni Hamn i Senja, josta löytyy sekä hotellihuoneita että omalla keittiöllä varustettuja huoneistoja. Hotelli sopii erinomaisesti kalastus- ja patikointiretkien tukikohdaksi. Toinen erinomaisella paikalla sijaitseva majoitus on Mefjord Brygge, jossa voi osallistua kalaretkelle tai vuonosafarille. Paikasta löytyy myös sauna. Aamiainen on erinomainen; miltä kuulostaa graavattu ruijanpallas?

Katso tarjoukset Norjan hotelleihin ja majoitukseen.

Leirintäalueilta löytyy yksinkertaisia mökkejä, jotka yleensä ovat spartalaisen karuja (sähköt ja jääkaappi sentään löytyvät) ja suhteellisen edullisia (50-60 euroa). Telttailu leirintäalueella maksaa noin 25-30 euroa (sis. auto ja 2 henkeä).

Lue lisää: Telttailu ja leirintäalueet Norjassa tai vertaa Norjan leirintäalueiden hintoja.

Lue lisää: Pohjois-Norjan parhaat matkakohteet

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

16 KOMMENTIT

  1. Meillä oli viime kesänä tarkoitus matkata Pohjois-Norjaan omalla autolla, mutta meille sattui pieni kolari matkan varrella ja automme tuli sellaiset kolarivauriot, että matka ei toteutunut. No onneksi ihmisille ei käynyt kuinkaan ja Norjan matkahaave Lofoottien saaristossa siirtyi tulevalle kesälle. Todella hyvän tietopaketin Norjaan matkustamisesta olet koonnut tähän kirjoitukseen, viime kesän tapahtumat hyvin mielessä pysyneenä täytyypä tarkistaa vakuutusyhtiöltä miten käy, jos joutuu tekemisiin Norjan tiepalvelun kanssa.

  2. Tämäpä oli varsin kattava kirjoitus autolla Norjaan matkustamisesta, kiitos tästä! Tuo olikin minulle tärkeä tieto, että mukana on oltava paperinen auton rekisteröintitodistus, sillä itselläni olisi piakkoin haaveena matkata autolla ihastelemaan Norjan upeita maisemia. Onneksi pian onkin auton katsastus, joten voin samalla kysyä asiaa katsastusasemalta.

  3. Ihan vaan vinkiksi…vaikka suositus on 98 oktaaninen bensiini, voi tilapäisesti
    tankata myös 95 oktaanista! Ei see siitä mene rikki.

  4. Kun matkustit Hurtigrutenilla auton kanssa Lofooteilta Senjalle, varasitko matkan etukäteen? Miten/mitä kautta teit varauksen?

  5. Kiitos suuresta määrästä tietoa, tarkoitus nyt keväällä tai alkukesästä mennä laivalla Tukholmaan ja ajaa oslo-stavanger alueelle. Ja nyt sitten tiedän etukäteen rekisteröityä. :)

  6. Tulin viime kesänä Kirkkoniemestä Lofooteille Hurtigrutenilla, autoni Toyota Avensis vm 2005 oli mukana. Lofooteilla ei myytykään enää 98E5-bensaa, jota autovanhukseni vaatii.
    Ei auttanut muu kuin ajaa Ruotsin Kiirunaan, tankata siellä ja jatkaa kotiin.
    Mitä polttoaineita myydään Norjassa ja missä laajuudessa?
    Pyydän myös kertomaan lukijoillenne, mikä on se toinen laivayhtiö, joka ajaa rannikkoreittiä?

    Keijo

    • Tämäpä kiinnostava tieto! Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että Norjassa myydään myös 98-oktaanista bensaa (blyfri eli lyijytön, totta kai). Sitä en osaa sanoa, sekoitetaanko Norjassa bensan sekaan etanolia, eli saako sieltä samaa 98E5-polttoainetta kuin Suomessa.

      Hurtigrutenin lisäksi toinen Norjan rannikkoa pitkin kulkeva risteilyfirma taitaa olla Havila Voyages. Havila tekee vain risteilyjä – 2 päivästä 12 päivään – kun taas Hurtigrutenin kyydissä voi matkustaa vaikka vain yhden pysäkinvälin auton kanssa. Ja tietysti noita lyhyitä satamanvälejä ja vuonojen ylityksiä seilaavat myös monet paikalliset lauttafirmat.

      • Kiitos. Yritin itse vielä surfailla löytääkseni tiedonlähteen, joka olisi kertonut, missä laajuudessa 98E5 myydään Norjassa. En löytänyt.
        Sen sijaan Ruotsissa on https://98oktan.se/, joka kertoo asemat, jotka vielä myyvät 98E5 siellä.

  7. Jos on vuokra-auto, saako sen pois sieltä EPC-rekisteristä? Haluaisin, että oma laskutukseni toimisi, mutta en halua muiden auton vuokraajien laskuja itselleni.
    Ehkä on paras kysyä vuokraamolta, onko heidän autot rekisteröity EPC:hen, jolloin he voivat jakaa laskut oikeille tahoille.

    • Parasta kysyä vuokraamolta, kuinka tietullien maksut hoituvat heidän autojensa kohdalla. Veikkaan, että EPC:n järjestelmään ei edes pysty rekisteröimään kuin oman autonsa, mutta varma en ole.

    • Jollekkin tiedoksi. Kun rekisteröi auton tuonne niin siinä kyllä kysytään että onko vuokra, sekä mille ajalle. Joten ei ole pelkoa että seuraavan vuokralaisen laskut tulisivat sinulle.

      • Kiitos tiedosta! Ja toki autovuokraamot pitävät huolen siitä että tietullit, lauttamaksut, ylinopeussakot yms rekisterinumeron perusteella tehtävät automaattimaksut ohjautuvat oikeaan osoitteeseen!

  8. Kiitos vinkeistä kolarin ja hinauksen varalle! Meillä on ajatuksena ollut autolla tehtävä reissu Norjaan. Ystäväni alkoi näitä miettiä koska hän joutui jo Lappeenrannassa vähän aikaa sitten auton hinaamaan korjaamolle. Auto on kyllä korjattu ja huollettu mutta matka tulee olemaan pitkä. Täytyy vinkata hänelle myös tuo vakuutuksiin liittyvä seikka.

  9. Todellakin pahaa mainetta kerää tuo Euro Parking Collection.
    Firma ottaa ensimmäistä kertaa yhteyttä kirjeellä jossa on väittämä että he ovat laittaneet useita laskuja ja kehoituksia. Yhtään laskua tai muistutusta ei ole aiemmin tullut. Maksu on yhden päivän ajoista kaikkine lisineen karvan alle 30€. Ilmeisesti firmalla on ollut kynnys laskuttaa oikeaa määrää kun on pitänyt venyttää maksatusta ja nyt kun voidaan laskuttaa muistutuksestakin niin laskua pukkaa. Norjassa vierailu voi maksaa näemmä lopulta omakotitalon hinnan. Oli itselläni viimeinen vierailu Norjassa omalla autolla

    • Olen samaa mieltä, että EPC:n toimintavoissa on erittäin kyseenalaisia piirteitä. Firma hallinnoi Norjan tietullien lisäksi montaa muutakin vastaavaa, esimerkiksi Unkarin ja Portugalin tietulleja sekä (ainakin ennenvanhaan) Tukholman pysäköintivalvontaa. Yksi kaverini sai Unkarista sakon, vaikka oli maksanut moottoritiemaksun ja kuittikin löytyi. Mikään valitus ei auttanut, ja lopulta maksettavaa tuli 80 euron sijaan yli 200 euroa! Norjan kohdalla olen itse välttynyt hankaluuksilta niin, että olen jo etukäteen rekisteröinyt autoni EPC:n sivuilla – tällä tavalla tietullimaksut tulevat automaattisesti omaan sähköpostiin ja kaikki yhdellä kertaa.

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi