Luksusristeily Halong Baylla

Athena Cruise on luksusristeilijä Halong Baylla. Kuva: Ville Palonen

Halong Bay -risteilyjen hinta ja laatu vaihtelee laidasta laitaan. Kerran elämässä testasi, millaista on Athena Cruise -aluksen luksusristeilyllä.

Teksti ja kuvat Ville Palonen

Risteilyfirman bussi noutaa meidät varttia vaille kahdeksan hotellin edestä Hanoin vanhastakaupungista. Otamme kyytiin muutaman ihmisen toisista hotelleista, ja sitten suuntaamme komean Long Bien -sillan yli kohti Halong Bayta.

Opas esittelee risteilyn ohjelman: luvassa on muun muassa kalastajakylä, melomista ja kevätkääryleiden pyörittelyä. Olemme vaimoni kanssa ainoat kolmen päivän risteilijät, muut palaavat takaisin Hanoihin jo yhden yön jälkeen.

Bussimatka Hanoista Halong Cityyn

Bussi on suorastaan ylellinen (ja tauolla huomaamme, että paremmin varusteltu kuin muiden risteilyfirmojen bussit): nojatuolimaiset istuimet kääntyvät lähes makuuasentoon, ja langaton nettikin löytyy. Opas kehuu kuskia yhdeksi Hanoin parhaista linja-autonkuljettajista. Miehellä on hauska nimi: Batman.

Satamaan on vain 150 kilometrin matka, mutta se kestää neljä tuntia. Vaikka valtatie onkin suhteellisen hyvässä kunnossa, nopeusrajoitus on vaivaiset 50 km/h. Puolimatkassa pysähdytään kahville ja vessaan erikoisia kivipatsaita täynnä olevaan turistikauppaan. Kaikkien muidenkin risteilyfirmojen bussit pysähtyvät samassa paikassa.

Matkalla on valtatien varteen venyneitä pikkukaupunkeja ja loputtomia riisipeltoja. Sää on pilvisen harmaa. Kun lähestymme rannikkoa, alkaa näkyä usvan peittämiä karstikukkuloita.

Saavumme vilkkaan Ha Long Cityn satamaan aikataulussa, klo 11.45. Sää on edelleen pilvinen, mutta opas kehuu sitä hyväksi – ehkä nostattaakseen mielialaa. Talvella on kuulemma usein sumuista, joten nyt ollaan onnekkaita, kun aurinkokin melkein vilahtelee harmaan pilviverhon takaa. Muistelen kauhulla edellistä neljän vuoden takaista matkaani Halong Baylle – silloin sataa tihutti koko risteilyn ajan.

Odotamme toimistolla puolisen tuntia, kunnes meidät kuljetetaan pikkuveneen kyydissä risteilyalukseen.

Athena Cruise on viiden tähden risteilyalus

Athena Cruisen hytit ovat kuin tasokkaita hotellihuoneita. Kuva: Ville Palonen

Athena Cruise aloitti risteilyt vuoden 2017 heinäkuussa. Uudenkarhea alus henkii aitoa luksusta: avaralla yläkannella on baari, hierontahuone ja kaksi pientä sähkösaunaa. Miehistöä on 30 henkeä.

55-metrisessä aluksessa on ainoastaan parikymmentä hyttiä, jotka ovat niin suuria, että ne muistuttavat tasokasta hotellihuonetta. Meidän hyttimme (Elegant Suite with Balcony) on laivan toisessa eli keskimmäisessä kerroksessa, ja siihen kuuluu pikkuruinen yksityisparveke.

Athena Cruisen valoisa ravintola. Kuva: Ville Palonen

Lähdemme seilaamaan kohti Halong Bayn satojen karstikukkuloiden ja -saarten maisemia. Risteilyn ensimmäinen ohjelmanumero on lounas: noutopöydässä on kuoren sisään leivottuja rapupiirakoita, mustekalaa, kanaa, nautaa, vihanneksia ja salaatteja. Vaimoni rakastuu kuivatulla meduusalla höystettyyn salaattiin.

Ruokajuomat eivät kuulu risteilyn hintaan. Ne maksavat kolme kertaa enemmän kuin Hanoissa: vesipullo maksaa euron, oluttölkki 2,5 euroa ja lasi chileläsitä valkoviiniä 4,5 euroa.

Vierailu kelluvassa kylässä ja helmifarmilla

Tältä näyttää talo kelluvassa kylässä. Kuva: Ville Palonen

Lounaan jälkeen pysähdymme ”kelluvaan kylään”.

Vung Vieng oli ennen alueen suurin kylä, mutta vuonna 2017 valtaosa sen 300 asukkaasta muutti rannikolle. Siellä lapset pääsevät kouluun, ja vanhemmille järjestetään muuta työtä kuin Unescon maailmanperintökohteessa kalastaminen.

Osa asukkaista elää edelleen Vung Viengissä. Miehet kalastavat, naiset kuljettavat turisteja ympäriinsä bambusta tehdyillä soutuveneillä. Mekin kierrämme karstivuorten väliin jäävän sisälahden, ja soudamme vuoren läpi kulkevaan luolaan. Ympärillä suorastaan kuhisee bambuveneitä, sillä iltapäivällä, parin ruuhkaisen tunnin aikana, kelluvassa kylässä vierailee useita risteilyaluksia.

Helmi kasvaa osterin sisällä. Kuva: Ville Palonen

Ennen paluuta Athena Cruise -alukseen pistäydymme helmikasvattamossa. Opimme, kuinka osterien sisään istutetaan helmiäisestä hiottu pallukka, jonka ympärille (toivottavasti) kasvaa helmi. Prosessi kestää 1,5 vuotta, ja lopputuloksen tietää vasta kun osteri avataan.

Kasvattamon kaupassa on esillä toinen toistaan hienompia helmikoruja, joista edullisimmat maksavat 40-50 euroa ja kalleimmat useita tuhansia euroja.

Kun Athena Cruise nostaa ankkurin, aurinko pilkahtaa hetkeksi esiin harmaiden pilvien takaa.

Risteilyaluksen iltaohjelma: kevätrullia ja kalmarien ongintaa

Kevätrullat paistuvat kattilassa. Kuva: Ville Palonen

Yläkannella on vuorossa kokkausesitys. Mikään kokkikurssi se ei varsinaisesti ole, sillä tarveaineet on jo pilkottu valmiiksi.

Kevätkääryleiden täytteeksi tulee sieniä, katkarapuja, possua, kevätsipulia, sipulia, porkkanaa ja pari kananmunankeltuaista. Kokki sekoittaa täytteen ja näyttää, kuinka kevätrulla kääräistään läpikuultavaan riisipaperiin. Sitten matkustajat saavat rullata omat kääryleensä.

Tuotokset uppopaistetaan öljyssä ja syödään saman tien välipalana. Kansibaarissa alkaa sopivasti Happy Hour, kaksi juomaa yhden hinnalla.

Illan pimetessä ankkuroimme saarten suojaan. Ympärillä keikkuu yhteensä tusinan verran muita risteilyaluksia, joiden valot loistavat pimeydessä.

Viiden ruokalajin illallisella tarjotaan länsimaista ruokaa: juuston kanssa haudutettuja ostereita, katkarapusalaattia, ja paistettua meriahventa perunamuusin ja vihannesten kera. Pukukoodia ei ole – viereiseen pöytään sattumalta eksyneen vantaalaisen hääparin mies on pukeutunut shortseihin ja sandaaleihin.

Illalla kalastetaan kalmareita. Kuva: Ville Palonen

Illallisen jälkeen kokeilemme onkia kalmareita, joita laivan partaalla hehkuva voimakas lamppu houkuttelee luokseen. Sitkeän yrityksen jälkeen saan napattua yhden pienen kalmarin, joka ruiskuttaa mustetta kaaressa ympäriinsä.

Käydessämme yöpuulle kymmenen aikaan sadan metrin päähän ankkuroidusta naapurilaivasta kaikuu epävireinen karaoke: ”Ah, ha, ha, ha, stayin’ alive, stayin’ alive!”

Päiväretki Bai Tu Long Baylle

Meidän risteilymme kestää kaksi yötä, joten tänään ohjelma on erilainen kuin muilla matkustajilla. Aamiaisen jälkeen siirrymme sadan metrin päässä odottavaan Signature Cruisen pikkualukseen, jolla tehdään päiväretket Bai Tu Long Bayhin.

Signature Cruisen päiväretkilaivassa on avara ravintola, kaksi suihkuilla varustettua vessaa ja aurinkokansi. Tilaa olisi ainakin 20 hengelle, mutta meidän lisäksemme kyytiin nousee ainoastaan kaksi pariskuntaa Signature Cruisen varsinaiselta isolta risteilyalukselta (Signature Cruise ja Athena Cruise tekevät yhteistyötä, vaikka ovatkin eri firmoja).

Bai Tu Long Bay on Halong Bayta syrjäisempi saaristo, ja siellä käyneiden mukaan myös kauniimpi. Kun pujottelemme saarten välissä, ymmärrämme miksi päiväretki tehdään pienemmällä aluksella: isot risteilyalukset eivät mahtuisi näihin kapeikkoihin.

Vastaan tulee paikallisia kalastajia, joista yksi soutaa kiivaasti jaloillaan (!) samalla kun häärää virvelin kanssa.

Päiväaluksen opas on 29-vuotias Le Hong Phong. Mies on entinen kalastaja Cua Van -nimisestä kelluvasta kylästä. Pari vuotta oppaana työskennellyt Phong kertoo kalastajien arjesta ja siitä, kuinka kelluvien kylien asukkaita kannustetaan muuttamaan mantereelle, jossa heille järjestetään asunto ja töitä.

Mikä on paras aika matkustaa Halong Baylle?

Keskustelu kääntyy säähän. Ulkona sumuinen ja harmaa keli jatkuu jo toista päivää. Paikallisen (entisen) kalastajan luulisi osaavan kertoa, mikä on paras aika Halong Bay -risteilyyn.

Ikävä kyllä vastaus ei ole ollenkaan yksinkertainen. Halong Bay on vilkas matkakohde ympäri vuoden, ja periaatteessa sää voi olla koska tahansa joko selkeä tai sateinen.

Ulkomaalaiset turistit vierailevat lähinnä talvella, loka-huhtikuussa. Silloin lämpötila on viileä, mutta keli usein sumuinen.

Kesällä, touko-syyskuussa, on vietnamilaisten turistien loma-aika: odotettavissa on tavallista pahempia ruuhkia. Phongin mukaan taivas on usein pilvetön ja vesikin kirkkaampaa – mutta kesällä voi olla todella kuumankosteaa, usein 30-40 astetta. Lisäksi kesä on itse asiassa sadekautta, jolloin saattaa sataa yhtä soittoa jopa pari päivää.

Heinä-elokuu on hiljaisinta aikaa. Kuumuuden lisäksi silloin voi esiintyä taifuuneja (tosin vain pari vuodessa). Jos sellainen osuu kohdalle, risteily saatetaan perua kokonaan!

Nyt on tammikuun loppu, ja keli on tasaisen harmaa. Lämpöä sentään on parikymmentä astetta – sää ei siis eroa juurikaan pilvisestä kesäpäivästä Suomessa.

Melontaretki autiolle hiekkarannalle

Melomassa Bai Tu Long Baylla. Kuva: Ville Palonen

Ankkuroimme suojaiseen kapeikkoon, kahden vehreiden pensaikkojen peittämän karstisaaren väliin. Kauempana keinuu yksi turistien alus, mutta muutoin näköpiirissä on vain muutama pieni kalastusvene.

Vihdoin ja viimein aurinko tulee esiin pilvien takaa ja paljastaa Bai Tu Long Bayn mystisten kukkuloiden yksityiskohdat. Vedestä kohoavat karstisaaret ovat kuin vedessä kiemurtelevan jättimäisen lohikäärmeen osia. Ei ihme, että Halong Bay ja Bai Tu Long Bay tarkoittavat ”laskeutuvan lohikäärmeen lahtea” ja ”lohikäärmeenpoikasen lahtea”.

Sullomme tarpeelliset pikkutavarat vedenpitäviin pusseihin, vedämme melontaliivit päälle ja istumme muovisiin sit-on-top -kajakkeihin. Istuma-asento ei ole jäykkäselkäiselle ollenkaan miellyttävä, mutta ei auta kuin purra hammasta. Aluksi melomme rannassa olevan luolan sisään, sitten pienen kelluvan kylän ohitse.

Pari kilometriä melottuamme opas osoittaa keltaisena hehkuvaa hiekkarantaa: tuonne pysähdytään uimaan! Auringonpaisteessa huhkiessa on tullut hiki, joten pulahdus 18-asteiseen veteen sopii mainiosti.

Autiorantaa reunustavilla kivillä kiipeillessä on helppo ymmärtää, miksi niin moni Halong Bayn kävijä kehuu kolme päivää kestäviä risteilyjä: Bai Tu Long Bayn rauhalliset ja ruuhkattomat maisemat ovat luontoelämys, jollaisesta lyhyemmällä yhden yön risteilyllä voi vain haaveilla.

Autioranta Bai Tu Long Baylla on koko risteilyn kohokohta. Kuva: Ville Palonen

Palattuamme melontaretkeltä käymme pikasuihkussa. Sitten on lounaan aika.

Signature Cruisen sapuskat ovat todella herkullisia. Pääruokina on makeaksi haudutettua possua ja riisiä, sekä paistettua meribassia, jonka lisukkeena on karamellisoitua sipulia ja vihanneksia. Kylmä olut kelpaa hyvin kyytipojaksi.

Seilaamme kauniin ja aurinkoisen maiseman halki Athena Cruise -risteilyaluksemme luo. Iltapäivän sää ja maisemat ovat koko reissun parhaat.

Vietnamilainen sauna

Kello on kolme iltapäivällä, kun saavumme Athena-alukselle. Laiva on mukavan rauhallinen, sillä satamasta noudettu uusi risteilyporukka on vierailulla samassa kelluvassa kylässä, jossa mekin kävimme eilen.

Vaimo käy päivätorkuille, minä menen saunaan.

Kun pyydän saunan päälle, minun käsketään mennä sinne jo viiden minuutin kuluttua. Vaikka saunakoppi onkin pikkuruinen ja sähkökiuas Suomessa valmistettu Sawo, odottelen vartin verran ennen kuin uskaltaudun kokeilemaan löylyjä.

Saunan ovessa on läpinäkyvä lasi-ikkuna suoraan käytävälle, joten häveliäisyyssyistä istun lauteelle pyyhe päällä. Hyvä niin, sillä alasti tulisikin vilu – mittari näyttää alle 40 astetta! Heitän kiulullisen löylyä, ja hitaasti elohopea nousee lähes 60 asteeseen. Käyn välillä suihkussa ja juon oluen, mutta puolen tunnin jälkeen päätän lopettaa kiukaan rääkkäämisen.

Turistien pilaama luola

Thien Canh Son -luola ei ole kovin kummoinen nähtävyys. Kuva: Ville Palonen

Yläkannella olisi tarjolla taiji-sessio aamuvirkuille, mutta emme jaksa herätä vielä kuudelta. Kello seitsemän aamulla syömme pika-aamiaisen (pikakahvia ja croissanteja), ja sitten meidät kyyditään lähisaaressa olevaa luolaa katsomaan.

Thien Canh Son -luolan sisäänkäynti on sadan askelman korkeudessa karstikukkulan puolivälissä. Ryysis on kova, kun tusina risteilyalusta vie matkustajansa sinne samaan aikaan!

Kukkulan läpi ulottuva luola on suoraan sanoen surkeassa kunnossa: tippukiviä on rikottu ja tallottu, ja jossain vilahtaa turistin tekemä töherryskin. Luolasaaressa on hiekkaranta, mutta keli on pilvinen ja tuulinen, eikä meillä muutenkaan olisi aikaa uimiseen.

Palaamme Athenaan brunssille: munakasta, hedelmiä, pho-nuudelikeittoa ja muita herkkuja. Syödessämme seilaamme tunnin verran, kunnes saavumme Ha Long Cityn satamaan.

Odottelemme Athena Cruisen toimistolla puolisen tuntia, kunnes uudet risteilymatkustajat saapuvat Hanoista. Hyppäämme bussin kyytiin ja lähdemme kohti Hanoita puoliltapäivin.

Kannattaako Halong Bay -risteilylle mennä?

Paluumatkalla on aikaa tehdä yhteenveto risteilystä:

Athena Cruise -risteilyalus oli tasokas, tilava ja hyvin varusteltu. Henkilökunta oli ystävällistä, kielitaitoista ja palvelu pelasi.

Ikävä kyllä ruoka ei ollut samaa tasoa. Meille olisi maistunut paljon paremmin vietnamilainen ruoka kuin aasialaisen kokin tekemät länsimaiset viritelmät – paistettua kalaa ja perunamuusia saa kotonakin. Onneksi päiväretkellä Signature Cruisen pikkualuksella lounas oli suorastaan erinomainen.

Kelluva kalastajakylä, helmifarmi, ruuhkainen luola – kaikki nämä ”nähtävyydet” voisi hyvällä omallatunnolla jättää kokonaan väliin. Halong Bayn paras vetonaula on upea maisema, vaikka siitä nauttiminen onkin arpapeliä: aurinkoisella säällä kaikki näyttää henkeäsalpaavan upealta, tihkusateella sumun läpi tiirailu lähinnä ketuttaa.

Jotta maisemista ehtisi nauttia mahdollisimman paljon, kannattaa ehdottomasti ostaa kahden yön risteily (3D/2N). Päiväretki Bai Tu Long Bayn sokkeloihin – maisemat ja melominen autiolle hiekkarannalle – oli oman reissumme ylivoimainen kohokohta.

Halong Bay -risteilyn hinta

Halong Bay -risteilyjä voi varata Asian Trails -matkatoimiston kautta. Risteilyjen hinnat aluksesta ja sesongista riippuen 300-800 euroa / hytti.

Athena Cruise -aluksella kahden hengen hytti maksaa 2 päivän risteilyllä 400-500 euroa ja 3 päivän risteilyllä 650-700 euroa.

Voit varata kätevästi netistä Halong Bayn risteilyt.

Lue lisää: Halong Bay – vinkit ja kokemukset

Lue lisää: Huono kokemus Halong Baylla

 

Varaa hotelli tai huoneisto yhteistyökumppanimme kautta. Voit varata myös nähtävyyksien pääsyliput ja opastetut kierrokset. Me saamme pienen provision, mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet Kerran elämässä -sivuston toimintaa!

KOMMENTOI

Kirjoita kommentti!
Kirjoita nimesi